10 manieren om een nog betere docent te worden

Jouw leerlingen zijn de toekomst van Nederland. Wat jij doorgeeft, brengen je leerlingen straks in de praktijk. Daar mag je best trots op zijn. Maar het is ook een hele verantwoordelijkheid. Om in onze snel veranderende samenleving bij te blijven, moet je jezelf blijven ontwikkelen. Hoe doe je dat? We hebben 10 manieren op een rijtje zet. 

1 Vraag een collega mee te kijken bij jouw les (voor een ‘peer review’)

Stel jezelf de vraag: van welke collega zou ik het meeste kunnen leren? Vraag daarna hem of haar om mee te kijken bij jou in de klas. Niet om jou te beoordelen, maar puur om feedback te geven. Diverse methodes (Kijkwijzer, ICALT) helpen je op weg.

2 Vraag je collega’s hoe zij zich willen ontwikkelen

Neem eens 1 minuut en bedenk hoe jij je zelf het liefste zou willen ontwikkelen. Vakkennis, vaardigheden of liever iets anders? Grote kans dat er meer leraren op jouw school zijn die hetzelfde willen. Vraag ze er eens naar. Misschien kun je elkaar helpen of samen aan de slag gaan.

  • Conrector Harold Tennekes stimuleerde docenten om zelf ‘ontwikkelgroepen’ op te zetten 

3 Begin een starterscafé (of ga eten met een clubje docenten)

De volgende tip is speciaal voor startende leraren, maar misschien willen ook ervaren docenten meedoen. Begin een informeel ‘starterscafé’. Oftewel: ga uit eten of drinken met een groepje docenten om ervaringen en tips uit te wisselen. Kan je de dag erna meteen in de praktijk brengen!

  • Basisschoolleraar Sander Gordijn vertelt hoe het starterscafé hem op weg hielp
Campagne festtival

4 Hang een camera op in je klas en analyseer jezelf

Er is maar één manier om jezelf te zien door de ogen van je leerlingen: filmen! Natuurlijk is het spannend om jezelf terug te zien. Confronterend ook. Toch vinden de meeste leraren het vooral erg leerzaam. Ze zien waar ze goed in zijn en hoe ze hun lessen verder kunnen verbeteren.

5 Experimenteer met nieuw lesmateriaal (bijv. van juf Sanne)

Heb jij ook weleens het gevoel dat je een vast programma afdraait? Is jouw les een kopie van vorig jaar en het jaar daarvoor? Probeer eens wat nieuws met je lesmateriaal. Ga creatief aan de slag met nieuwe werkvormen en je maakt je lessen leuker voor jezelf – en voor je leerlingen. 

6 Ga op uitwisseling, bijvoorbeeld naar Amerika (of kijk er een video over)

De meeste mensen kennen het Amerikaanse schoolsysteem alleen van ‘high school’ televisieseries. Maar heb je weleens overwogen er echt te gaan kijken? Er bestaan verschillende mogelijkheden om twee weken (of langer) mee te lopen met een buitenlandse collega.

  • Meer informatie over een uitwisseling met Massachussets (aanmelding voor 2015 gesloten)
  • Blijf jij liever thuis? Kijk dan de video van vier docenten die naar Canada vlogen 
Campagne markthal

7 Al een master op zak? Ga promoveren en word leraar-onderzoeker

Als je méér wilt dan alleen lesgeven en je bent nieuwsgierig aangelegd, zou een promotie weleens bij je kunnen passen. Met de Promotiebeurs krijg je naast je taken op school tijd om te werken aan je eigen onderzoek. Je ontwikkelt meer kennis van de theorie waardoor je nog beter boven de stof staat.

  • Hoe wiskundelerares Sharon Calor onderzoek en lesgeven combineert

8 Volg een master en word specialist (of je nou les geeft aan vwo of vmbo)

Bij veel leraren kriebelt er iets: ze willen graag een cursus volgen of een master. Maar kost het niet teveel tijd of geld? De Lerarenbeurs helpt je daarbij. Je breidt je vakkennis enorm uit en kan zelfs specialist worden, bijvoorbeeld in rekenen of gedrag. Hebben je collega’s ook wat aan!

9 Probeer eens een techniek uit de methode ‘Teach like a champion’

Een lastige groep 3 onder controle krijgen? Pubers niet weg laten komen met ‘weet ik niet’? Of luie leerlingen motiveren tot betere prestaties? De methodes van ‘Teach like a champion’ zouden weleens kunnen helpen. Ontdekt in Amerika en nu vertaald naar een Nederlands boek.

  • Renée van Eijk, leerkracht groep 4, kreeg een 'lastige' groep onder controle
  • Eefje Jonkman, docent klassieke talen, weet nu hoe je pubers wél laat antwoorden
  • Diny Vogels, juf groep 1 en 2, stimuleert kinderen actiever mee te doen
Campagne Schiphol

10 Lees een goed boek over het onderwijs (en vraag je collega’s om tips!)

Plof na een dag voor de klas lekker in je luie stoel en laat je inspireren door een goed boek over het onderwijs. Van leraren die hun grappige anekdotes hebben opgeschreven tot experts die hun inzichten delen. Krijg je nieuwe energie van! Vraag in de lerarenkamer eens rond om tips.

  • Drie leraren deelden afgelopen zomer hun boekentips

Wat is jouw tip?

We zijn benieuwd wat jij van deze tips vindt! En welke suggesties jij hebt voor andere leraren om te blijven werken aan hun vakmanschap. Laat hieronder een reactie achter.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Laat, naast al deze zaken die jouw functioneren verbeteren, je individueel taakbeleid een doorrekenen. En lees mee met iemanddoetiets. Wellicht past je werk helemaal niet in de tijd die je ervoor krijgt. Dat heeft ook invloed.

    Van: Denise Hupkens | 11-02-2016, 10:27

  • Al jaren werk ik, oud docent Duits, als supervisor in mijn eigen praktijk.
    Supervisie is een didactische methodiek, gericht op het (beter) leren uitvoeren van professioneel werk. Deze methode is zeer geschikt voor professioneel leren van zowel beginnende als ervaren beroepsbeoefenaars in het onderwijs. Mijn ervaring is dat mensen die een traject gevolgd hebben, beter in staat zijn te reflecteren op hun denken, voelen en handelen, zich hiervan bewust te worden en daardoor het werk beter aankunnen, meer plezier ervaren en creatiever worden in het vinden van oplossingen in de lespraktijk..
    Ik kan het iedereen aanraden!

    Van: Janneke Droog-Mallant MEd, begeleidingskundige, supervisor | 10-11-2015, 18:28