Zo kreeg een ‘lastige’ groep 3 structuur, rust en routine

‘Toen ik nog op de pabo zat, zei iedereen dat je “hoge verwachtingen” moet hebben van de kinderen in je klas. Daarmee blijf je ze uitdagen het beste uit zichzelf te halen. Maar hoe doe je dat? Hoe zet je dat idee om in gedrag? De technieken van “Teach like a Champion” hebben mij daar enorm bij geholpen’, aldus Renée van Eijk, momenteel leerkracht van groep 4 van basisschool Combinatie ’70 in Rotterdam.

Docente Renee van Eijk

Ontstaan in Amerika

‘De methode “Teach” is ontstaan in Amerika, zo heb ik me laten vertellen’, vertelt Renée. ‘Daar hadden sommige scholen in slechte wijken een heel lage uitstroom. Maar een paar scholen in die wijken deden het juist heel goed.’ Doug Lemov, een Amerikaanse leerkracht, is gaan observeren in de klas om te ontdekken waarom die scholen het verschil maakten. Hij noteerde de praktische werkwijzen die de prestaties van leerlingen verbeterden. Renée: ‘Zijn boek met 49 technieken is op een gegeven moment in Nederland uitgebracht.’

Altijd antwoord krijgen

‘Er zijn meerdere technieken die ik heel fijn vind’, zegt Renée enthousiast. ‘Ik gebruik de techniek “weet niet, geldt niet” bijvoorbeeld dagelijks. Dat houdt in dat je altijd antwoord geeft als je de beurt krijgt. Je kunt niet zeggen dat je iets niet weet. Desnoods vragen we een andere leerling om eerst een tip te geven, of het antwoord voor te zeggen.’ Bij juf Renée geef je dus altijd antwoord, ook als je geen zin hebt of niet oplet. Dit houdt iedereen scherp en bij de les. Maar ook technieken als ‘bliksembeurt’ en ‘100 %’ zitten in haar dagelijks arsenaal.

Onrust in groep 3

Renée kwam met de technieken in aanraking toen ze plotseling voor een “heftige groep” kwam te staan. Halverwege het schooljaar nam ze een groep 3 over van een collega, met de opdracht om structuur en rust te brengen. ‘Maar ik wist niet goed wat ik ermee moest. Er was zoveel onrust in die klas. Daarom kwam een gedragsexpert van de CED-groep observeren in de klas. Zij wees me op de methode en gaf me een paar heel simpele tips mee. Binnen een week liep de hele groep op rolletjes!’ 

Zelf uitproberen

Renée werd nieuwsgierig naar de andere werkwijzen van Teach en gaf zich op voor een training. ‘Ik ben aan de slag gegaan met de zes technieken uit het hoofdstuk ‘gedrag’, want daar verwachtte ik zelf het meeste aan te hebben. Ik heb de filmpjes bekeken en ging daar met andere leraren over in gesprek: waarom werkt deze techniek wel of waarom niet?’ Daarna is ze de technieken snel gaan uitproberen in haar eigen klas. ‘Niet allemaal tegelijk, maar één voor één, want ook de leerlingen moeten eraan wennen.’

Alle leerlingen betrekken

Haar “lastige” groep 3 veranderde binnen een paar weken in een klas met rust, routine en structuur. ‘Mijn hoge verwachtingen helpen me daarbij. Ik begin bijvoorbeeld pas als 100 procent van de klas de aandacht erbij heeft en een potlood op tafel heeft liggen. Als er nog twee kinderen niet klaar zitten, dan benoem ik dat – “ik weet wie het zijn” – maar begin nog niet.’ Zo betrekt ze alle leerlingen bij de les, zonder negatieve opmerkingen nodig te hebben.

Kies er eentje uit

De school van Renée staat in een Rotterdamse achterstandswijk, waar kinderen niet vanzelfsprekend het wenselijke gedrag vertonen. ‘Ik weet dat veel scholen daarmee worstelen’, zegt ze. ‘Al die docenten kan ik aanraden zich eens in deze technieken te verdiepen. Kies er desnoods eentje uit en bekijk de filmpjes of de voorbeelden op Facebook. Laat je niet afschrikken door de stijl, die soms Amerikaans kan overkomen, maar pas de technieken aan je eigen karakter aan. Je moet het jezelf eigen maken, dat werkt het best.’

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.