Artikelen

Deze hybride docenten vertellen over hun dubbelrol

Als leraar heb je een belangrijke, maatschappelijke taak. Wat jij doorgeeft, brengen je leerlingen straks in de praktijk.  Je wilt je leerlingen daarop goed voorbereiden. Een van de manieren om dat te doen is door je eigen horizon te verbreden. Deze vijf docenten kozen voor een dubbelrol, bijvoorbeeld als leraar-onderzoeker, leraar-innovator of leraar-coach. We vroegen ze wat dat oplevert: voor hun eigen deskundigheid, voor de ontplooiing van hun leerlingen en voor de ontwikkeling van het team en de school.

Docente Aries

Leraar-onderzoeker

Naam: Roel Ariës

Dubbelrol: Leraar geschiedenis en promovendus onderwijsinnovatie 

Geeft les aan: vmbo, havo, vwo

Verhaal:  ‘Naast mijn baan als leraar geschiedenis werk ik als onderzoeker: ik ben bezig met een promotieonderzoek naar redeneervaardigheden bij leerlingen. Tijdens mijn lessen had ik namelijk gemerkt dat veel scholieren moeite hebben met logisch redeneren. Terwijl je die vaardigheid bij vakken als geschiedenis en maatschappijwetenschappen hard nodig hebt! Ik onderzoek hoe leerlingen hierin beter kunnen worden getraind . Ook al ben ik pas een jaartje bezig, ik merk nu al dat ik door mijn kennis leerlingen beter kan helpen  – vooral in de bovenbouw. De Promotiebeurs heeft me trouwens enorm geholpen: ik ben twee dagen per week volledig uitgeroosterd om aan het onderzoek te werken.’  

Marianne Haak2

Leraar-rekenexpert

Naam: Marianne Haak

Dubbelrol: Docent rekenen en coördinator rekenen

Geeft les aan: mbo

Verhaal: ‘Ik geef rekenles op het mbo, aan leerlingen die een BBL-opleiding volgen binnen de foodbranche. Een paar jaar geleden kwamen daar een paar extra taken bij. Nu maak ik ook het rekenprogramma voor de hele vakinstelling, voor de studenten én de docenten. Dat betekent dat ik het jaarplan in elkaar zet en lessen voorbereid, op basis van onze lesmethode, de doelen vanuit het beroep en de rekendoelen uit het  Centraal Examen. Daarnaast begeleid ik mijn collega’s  die praktijkvakken geven, zodat ook hun lessen bijdragen aan de ontwikkeling van rekenvaardigheden. Ik moet goed plannen om alles te combineren, maar dat vind ik juist heel leuk. Geen enkele dag ziet er hetzelfde uit!’ 

Kijktip! Video: Meesters in de rekenles

Heleen Brouwer2

Leraar-coach

Naam: Heleen Brouwer

Dubbelrol: docent biologie en coach van nieuwe leraren

Geeft les aan: havo/vwo

Verhaal: ‘Ik geef al 22 jaar les. Met veel plezier, maar acht jaar geleden ik wilde er ook iets anders bij doen. Ik reageerde op een vacature voor coach van nieuwe docenten en volgde er onder meer een training voor als beeldcoach.  Normaal gesproken leg je lesbezoeken af waarin je aantekeningen maakt van de les. Daarna bespreek je het verslag met de docent. Ik maak ook video-opnamen in de klas. Dit is veel effectiever, omdat ik collega’s kan laten zien  wat ze goed doen en waarvan ze kunnen leren. De grootste valkuil van nieuwe leraren is dat ze zich teveel op de lesstof concentreren. Ze vergeten contact te maken met hun leerlingen. En dan kun je die lesstof niet goed overdragen. Je moet dus eerst een band hebben met de leerlingen, daarna kun je “investeren”.  Ik leer ook zelf van mijn collega’s . Ik zie ze vaak nieuwe dingen doen, die ik zelf ook toepas. Een collega geeft haar leerlingen bijvoorbeeld altijd een hand aan het begin van de les, net zoals je thuis je gasten begroet. Deze manier van contact maken werkt  prima.’

Jan Willem Hengeveld3

Leraar-ambtenaar

Naam: Jan-Willem Hengeveld

Dubbelrol: leraar en beleidsmedewerker bij ministerie van OCW

Geeft les aan: basisschool groep 5

Verhaal: ‘Ik zoek altijd naar manieren om mijn onderwijs het beste te laten aansluiten bij de behoeften van mijn leerlingen. Vanuit die nieuwsgierigheid heb ik de master Onderwijspedagogiek gevolgd. Daar kwam de relatie tussen onderwijs en maatschappij uitgebreid aan de orde. Als stage koos ik voor het ministerie van OCW. Een mooie kans om de verbinding te maken tussen beleid en praktijk en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Op mijn school waren er soms misverstanden over wat leraren wel en niet mogen doen van het ministerie en de inspectie. Dat belemmert om onderwijs te vernieuwen. De kennis die ik bij OCW opdoe , gebruik ik om collega’s te informeren  over de ruimte die ze hebben om anders les te geven. Ook neem ik de school mee in nieuwe ontwikkelingen. Zo inspireerde een ICT-project bij OCW mij een beleidsplan te schrijven over de inzet van een proef met digitale leermiddelen op mijn school.’

Van der Meij2

Leraar-innovator

Naam: Arjan van der Meij

Dubbelrol: docent natuurkunde en kwartiermaker van ‘maker education’

Geeft les aan: bovenbouw havo/vwo

Verhaal: ‘Met een aantal collega’s ben  ik al enkele jaren bezig om het bètaonderwijs leuk te maken. We zijn nu gegrepen door  “maker education, ofwel maakonderwijs”. Leerlingen zijn vooral bezig met hun hoofd, maar wij willen ze ook met hun handen laten leren. Elke vrijdagmiddag van vier tot zeven uur maken ze mooie dingen met bijvoorbeeld een 3D-printer of lasercutter. We hebben er geen keiharde bewijzen voor, maar door dat knutselen, programmeren en solderen blijft er meer hangen dan een lang verhaal. Ze leren ook dingen die  niet direct aan natuurkunde zijn gerelateerd, zoals creativiteit en ondernemerschap. Er zijn wel boeken over maakonderwijs, maar nog geen methode hoe je dit in de praktijk toepast. Via social media wisselen we ervaringen over maakonderwijs uit met gelijkgestemde leraren wereldwijd.’ 

Leestip: website van Arjan en zijn collega’s

Plaats een reactie

Heb jij ook een dubbelrol als docent? Of weet jij je als leraar op een andere manier te ontwikkelen? We zijn benieuwd! Plaats hieronder jouw reactie.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Prachtige en waardevolle voorbeelden! Toch mis ik hier (wederom) de visie op de hybride MBO docent. De gepassioneerde vakman die een dubbelrol vervult door in het bedrijfsleven actief te zijn en docent is op een MBO. Denk aan de fotograaf, kapper, de chefkok en vele anderen die met hart en ziel 1 of 2 dagen per week lesgeven.
    Wat jammer dat deze mensen geen podium krijgen in dit verhaal!
    Zij zijn de mensen die de grootste groepen studenten elke dag weer een prachtig beroep bijbrengen en waar steeds publiekelijk weinig aandacht voor is, (oa. vaak geen docentopleiding mogelijk).
    Bovendien zitten daar ook coördinatoren, onderzoekers, BPV begeleiders etc bij: hoe hybride ben je dan!

    Van: Ageeth Nijboer | 24-09-2015, 18:18

  • in het bedrijfsleven weken 5000 praktijkleermeesters in het mbo

    Wie ontdekt deze schat? DUO of de onderwijs coöperatie

    Van: willie berentsen | 24-09-2015, 17:36