Artikelen

Pubers niet weg laten komen met ‘weet ik niet’

In mijn vak moet je heel precies zijn’, zegt Eefje Jonkman. ‘Anders kun je geen Latijn of Grieks vertalen’. Bij haar in de gymnasiumklas kom je daarom niet weg met een half antwoord. Eefje vraagt door tot ze van haar leerlingen een volledig antwoord krijgt. Goed is goed, en anders niet. ‘Zo is het op het eindexamen tenslotte ook.’ Dit is een van de technieken waarmee Eefje werkt van de methode ‘Teach like a champion’. Ze past ze dagelijks toe als docent klassieke talen op het Adelbertcollege in Wassenaar.

Docente Eefje Jonkman

Kampioen gezocht

Drie jaar geleden kreeg Eefje een e-mail met het onderwerp: kampioen gezocht. Via haar afdelingsleider kreeg ze de kans om een versnelde training ‘Teach like a Champion’ te volgen. Een methode met 49 technieken om nog beter voor de klas te staan. Samen met drie andere docenten van haar school ging Eefje aan de slag. Ze kreeg een introductie op school en las in haar herfstvakantie het bijbehorende boek. ‘Ik werd daar heel enthousiast van!’

Feest van herkenning

Waar kwam dat enthousiasme vandaan? ‘Voor mij was Teach like a champion een feest van herkenning’, zegt Eefje lachend. ‘Ik paste heel veel technieken - zoals “goed = goed” - allang toe in mijn lessen, maar ik was me er niet heel bewust van.’ Toch merkt ze verschil. Na het lezen van het ‘Teach’ ging Eefje de technieken van Teach consequenter toepassen, zegt ze. Door altijd door te vragen raakt ze de kern van bijvoorbeeld de Latijnse grammatica. ‘Daar hebben mijn leerlingen echt baat bij’.

Eye-opener

Ook als de pubers in haar klas antwoorden met ‘weet ik niet’, vraagt Eefje door. Dankzij de methode ontdekte ze dat die zin voor veel leerlingen wel een heel makkelijk manier is om geen antwoord te hoeven geven. Terwijl de reden vaak echt geen onwetendheid is: ‘Vaak zeggen leerlingen het als ze geen zin hebben, als ze zijn afgedwaald, of als ze het eng vinden om hun mond open te trekken. Dat was voor mij echt een eye-opener.’

Hint gevraagd

Om toch tot een antwoord te komen, moet je geduld hebben. Niet opgeven, en bijvoorbeeld hulpvragen bedenken – en zo richting een antwoord te sturen – of een medeleerling om een hint vragen. Dat vergt een flinke dosis tijd en flexibiliteit, benadrukt Eefje. ‘Het kost soms wat moeite maar het levert zoveel op. Als je snel klaar wilt zijn kun je natuurlijk een goede leerling de beurt geven. Dan kan je snel door. Maar daar leert de rest helemaal geen donder van.’

Concentratiespanne

De technieken moeten niet alleen bij de leraar passen, maar ook bij de klas. Eefje: ‘Om goed door te kunnen vragen heb je een rustige, meedenkende klas nodig, die zich redelijk kan concentreren.’ Dat kan bijvoorbeeld in het vmbo lastig zijn, ontdekte ze sinds ze een tweedegraads lerarenopleiding Duits begon. ‘Daar is de concentratiespanne doorgaans korter. En ook snappen sommige vmbo-leerlingen niet waar ik met een vervolgvraag heen wil. Dan moet ik het echt expliciet maken.’

Ja hoor, mevrouw

Ook tussen de boven- en onderbouw merkt Eefje verschillen. Sommige technieken van Teach werken beter bij jonge kinderen. Ze noemt VLORK als voorbeeld: de methode om leerlingen in een actieve werkhouding te krijgen. ‘Ik kan me voorstellen dat het op de basisschool goed werkt om leerlingen rechtop te laten zitten. In de brugklas ook nog wel, maar daarna zeggen ze: ja hoor, mevrouw. En werkt het eerder averechts.’

Niet belerend

Vanwege die verschillen geeft Eefje andere leraren de tip om eens het boek van Teach door te bladeren. ‘Je hoeft het echt niet van voor tot achteren te lezen. Je kan er ook gewoon een techniek uithalen die je aanspreekt, en die eens uitproberen.’ Het prettige vindt ze de benadering van het boek. ‘Het is absoluut niet belerend. Er staat niet in: “zo en zo” moet je het doen. Pik er iets uit wat voor jou goed werkt.’

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.