Voortgang Lerarenagenda: meer onderwijsvernieuwing, betere kwaliteit lerarenopleidingen

Leraren nemen steeds meer het initiatief om hun vak verder te ontwikkelen. Het onlangs gelanceerde LerarenOntwikkelFonds stelt voor leraren met vernieuwende ideeën ook geld en ondersteuning beschikbaar. Leraren kunnen zo op eigen initiatief en naar eigen inzicht bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs en een sterke rol nemen in onderwijsvernieuwing. Daarnaast wordt de kwaliteit van lerarenopleidingen steeds hoger. Zo zijn dit jaar alle pabo’s positief geaccrediteerd en zijn zeven pabo's zelfs als ‘goed’ beoordeeld. Dit blijkt onder andere uit de Voortgangsrapportage Lerarenagenda, die woensdag 4 november 2015 is verschenen.

In 2013 presenteerden minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker de Lerarenagenda 2013-2020: ‘De leraar maakt het verschil’. De agenda kwam samen met leraren tot stand. Belangrijke thema’s in de agenda zijn onder andere groei en ontwikkeling van leraren, betere begeleiding van beginnende leraren en flexibele routes naar het leraarschap. Twee jaar na de start van de Lerarenagenda blijkt dat het onderwijs in beweging is. Een steeds groter wordende groep leraren laat van zich horen.

infographic blijvend leren en professionaliseren

Idee voor beter onderwijs

Leraren werken zelf aan hun ontwikkeling en krijgen daarbij ondersteuning van het ministerie van OCW. Met behulp van het LerarenOntwikkelFonds komen leraren in aanmerking voor een geldbedrag tot maximaal € 75.000,- om hun vernieuwende ideeën uit te werken. Op deze manier kunnen leraren het verschil maken op scholen. 

Verdieping en verbreding

Verder is er behoefte aan verdieping en verbreding van de rol van de leraar. OCW wil aansluiten op de landelijke dialoog dat je je als leraar kunt ontwikkelen of specialiseren in specifieke richtingen, zoals bijvoorbeeld de leraar-onderzoeker, de leraar-ondernemer, de leraar-coach en leraar-ambtenaar. Leraar-ambtenaren staan een paar dagen per week voor de klas. De rest van de week zijn ze beleidsmedewerker op het ministerie. De voordelen van deze combi-baan werken beide kanten op. Daarom stelt OCW de komende jaren achttien extra van dit soort combi-functies beschikbaar. Dit kunnen leraren, schoolleiders, kunstenaars, maar ook mensen uit de wetenschap zijn. 

Professionele en uitdagende werkomgeving

Het LerarenOntwikkelFonds en een open arbeidsmarkt voor leraren zorgen onder andere voor een professionele en uitdagende werkomgeving, die de aantrekkelijkheid van het beroep vergroot. Daarnaast organiseert OCW een L1000-conferentie in 2016, waarin 1000 leraren op één dag hun ideeën kunnen geven over professioneel beroepsperspectief in het onderwijs. Die ideeën zijn vervolgens input voor de beleidsontwikkeling van OCW. 

Afstudeerrichting beroepsonderwijs

Vanaf volgend studiejaar 2016/2017 bieden alle tweedegraads lerarenopleidingen een speciale afstudeerrichting beroepsonderwijs aan. Deze afstudeerrichting bereidt studenten aan de lerarenopleidingen beter voor op het beroepsonderwijs. De specifieke aandacht voor het mbo komt de kwaliteit van beginnende tweedegraads docenten ten goede. Hiernaast blijft het zeer gewaardeerde zij-instroomtraject bestaan, waarbij beroepsprofessionels die het leraarschap ambiëren na een carrière in een andere sector het mbo instromen.

Meer over de voortgang van de Lerarenagenda vind je in het document hieronder of op rijksoverheid.nl.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.