Beeldverslag conferentie ‘Leren van elkaar’

Op woensdag 11 maart 2015 was er in Philharmonie in Haarlem de TALIS conferentie. Leraren, schoolleiders, onderzoekers en beleidsmakers uit 15 landen gingen in gesprek hoe het onderwijs verbeterd kan worden. Dit deden zij aan de hand van TALIS, Teaching And Learning International Survey. Het centrale thema was ‘Leren van elkaar’.

TALIS is een project van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en stelt de werk- en leeromgeving van leraren centraal. Aan TALIS 2013 hebben leraren en schoolleiders uit 33 landen deelgenomen, waaronder Nederland.
Dirk van Damme, hoofd Innovation and Measuring Progress Division (IMPD) bij OESO, presenteerde opzienbarende resultaten van het TALIS onderzoek. Zo blijken de starters niet degenen te zijn die binnen scholen innoveren, zoals dat bij andere beroepen wel is. Een andere conclusie is dat leraren over het algemeen erg tevreden zijn met hun baan en werkgever, maar het idee hebben dat zij door de samenleving niet voldoende gewaardeerd worden. Tegelijkertijd blijkt ook dat leraren die het idee hebben dat zij door de samenleving gewaardeerd worden, betere onderwijsresultaten halen.
Vlnr: Dagvoorzitter Marc van der Meer leidde een debat tussen Dirk van Damme (op de rug gezien), directeur-generaal PO en VO bij het Ministerie van OCW Alida Oppers, lerares van het jaar Femke Cools en VO-schoolleider Ingrid Tjio.
Een van de stellingen was of er hoge verwachtingen moeten worden gesteld aan leraren. Volgens Oppers kun je leraren op die manier inspireren. Van Damme merkte op dat het de indruk kan wekken dat het leraarschap moeilijker of stressvoller moet worden. Maar het moet juist leuker worden, aldus de Belg. Volgens Cools moeten leraren persoonlijk ruimte krijgen. Alle leraren moeten bijdragen aan de visie van een school, maar niet alle leraren hoeven dat op exact dezelfde manier te doen.
Onderzoekers uit onder andere Engeland, Spanje, België en IJsland gaven presentaties over analyses die zij uitgevoerd hebben op de internationale database TALIS 2013.
Bij de presentaties werden onder andere relaties gelegd met onderwijsprestaties, zoals PISA of nationale examens.
Ildefonso Méndez kon niet aanwezig zijn in Haarlem, maar gaf zijn workshop via Skype vanuit zijn werkplek aan de universiteit van Murcia, Spanje. Hij vertelde over de invloed van verschillende lesmethoden op de resultaten van studenten.
De Engelsman John Jerrem ging in op de mogelijkheden en wenselijkheden van het koppelen van TALIS data aan andere databestanden, zoals PISA 2012.
Julie Bélanger van de OESO gaf in de afsluitende sessie aan dat de meeste landen voor dezelfde uitdagingen staan als Nederland, zoals de begeleiding van startende leraren en hoe je een lerende cultuur op scholen kunt creëren. Verder ging ze in op TALIS 2018 en het met TALIS samenhangende Initial Teacher Training project dat de OESO dit jaar gaat starten.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.