Een kleine verandering, een groot effect

Ben je leraar? Ben je op zoek naar verdieping? De Lerarenagenda maakt het komende schooljaar een serie over trajecten en programma's die leraren een extra uitdaging bieden. In deze eerste editie vertelt docente Nederlands Sarike Roest over haar ervaringen met het interventieprogramma Teach & Learn.

Sarike Roest is docente Nederlands op de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur. Hoewel ze op Teach & Learn gewezen moest worden - afgelopen jaar was immers het eerste jaar dat het interventieprogramma gedraaid werd - besloot ze toch mee te doen.

Ze zag het als een uitgelezen mogelijkheid om uit te zoeken wat opbrengstgericht werken inhield.

De interventie van Sarike is een favoriet van de 130 deelnemende docenten van Teach & Learn.

Wij vroegen haar naar haar ervaringen.

Teach & Learn in een notendop

Teach & Learn is een leernetwerk van School aan Zet.

Voor wie?
Voor ambitieuze docenten in het voortgezet onderwijs.

En hoe werkt dat dan?
De deelnemende docenten kiezen een thema, bijvoorbeeld ‘het motiveren van leerlingen’. Vervolgens ontwikkelen ze binnen dat thema een interventie, die ze op hun eigen school uitvoeren.

Tijdens het proces delen deelnemers hun ervaringen tijdens een aantal regionale en landelijke bijeenkomsten. Als de interventie werkt, kan die op bredere schaal worden geïmplementeerd.

1. Welk interventie-thema heb je gekozen en waarom?

'Ik merkte dat, met name in de brugklas, de voorkennis van leerlingen erg verschilt en daar wilde ik op inspelen. Daarom heb ik gekozen om aan de slag te gaan met differentiëren.

Ik heb naar aanleiding van de masterclass van Juliette Vermaas (expert opbrengstgericht werken bij de VO-raad) de klas ingedeeld in drie homogene groepen - afhankelijk van hun voorkennis.

Op die manier herhaalde ik de stof niet met de leerlingen die het te behandelen begrip al hadden gehad. Die gingen aan de slag met een lastigere opdracht of met een nieuw begrip. Met de andere twee groepen herhaalde ik de stof wel, en met één van deze groepen maakte ik ook nog het begin van de oefening.'

2. Klopten je verwachtingen met hoe het in zijn werk ging?

'Mijn verwachtingen kwamen redelijk uit.

Ik was bang dat het vooral heel erg veel werk met zich mee zou brengen, omdat het organisatorisch ook wat vraagt: ik moest opdrachten nakijken, leerlingen in groepen onderbrengen, ik moest het lokaal zo inrichten dat deze drie groepen een goede werkplek hadden. Daarnaast moest ik natuurlijk ook gewoon een les voorbereiden.

Gelukkig krijg je er na één les echt handigheid in en je leerlingen ook, dus dat lokaal klaarzetten ging na de tweede les bijna vanzelf.'

3. Wat gebeurde er toen je voor het eerst concreet iets uit de interventie ging toepassen?

'De leerlingen in de brugklas zijn deze manier van werken gewend van de basisschool, dus zij hebben totaal geen moeite met het zelfstandig werken of het krijgen van een 'niveau-stempeltje'.

Ik vond het zelf vooral heel fijn dat ik aandacht kon geven aan de leerlingen die het onderwerp lastig vonden, terwijl de leerlingen die het makkelijk vonden zichzelf uitdaagden en flink aan het werk waren.'

4. Wat vond je bijzonder aan het verloop van de interventie?

'Dat het eigenlijk zo vanzelf ging. En dat het zo gemakkelijk op ieder niveau, iedere jaarlaag en bij ieder onderwerp is toe te passen.'

5. Wat was een hoogtepunt voor de leerlingen?

'Er was geen enkele leerling die bij de eindtoets slechter scoorde dan bij de nulmeting, bij geen enkel onderdeel.

Mijn leerlingen vonden het geweldig om hun eigen groei te zien.'

6. Hoe verliep de samenwerking met je collega's?

'In tegenstelling tot veel collega's bij Teach & Learn heb ik me afgelopen jaar volop geconcentreerd op mijn eigen klassen bij de interventie. Ik wilde zelf alle pieken en dalen ervaren, zodat ik met de volle overtuiging mijn collega's kon laten zien hoe je deze manier van werken kunt toepassen in je klas.

Aan het einde van het schooljaar heb ik mijn bevindingen wel gepresenteerd aan mijn collega's. Daar kreeg ik enthousiaste reacties terug van collega's, dus ik hoop dat ze dit schooljaar ook gebruik gaan maken van het materiaal dat ik heb ontwikkeld.'

7. Kun je een concreet voorbeeld noemen van wat er in de praktijk echt is veranderd?

'Mijn werkwijze in de klas is compleet veranderd.

Voorheen zag ik bij een toets pas écht in hoeverre de leerlingen begrepen wat ik ze had geprobeerd te leren. Nu zie ik dat veel eerder, omdat de leerlingen beginnen met een opdracht die ik nakijk vóórdat ze ook maar iets van de theorie hebben gehoord. De uitkomsten van die opdracht gebruik ik vervolgens in mijn les.

Ik heb tijdens de les ook meer tijd en ruimte om te monitoren hoe de leerlingen het doen.'

8. Zou je het aan collega’s aanbevelen?

'Ik zou het absoluut aan collega's aanbevelen.

De cijfers van mijn leerlingen zijn gestegen. Ze zijn daarnaast ook gerichter en gemotiveerd bezig, omdat het voor hen heel duidelijk is hoe ze ervoor staan op het moment dat ze met de stof aan de slag gaan.'

9. Heb je tips voor leraren die een soortgelijk traject ingaan?

'Ik vond het heerlijk om zelf mijn rollercoaster van succes en falen in te gaan. Ik had nog geen collega's die ik ondanks bepaalde weerstand moest zien mee te krijgen, of collega's die tegen problemen aanliepen voordat ik zelf had ervaren hoe het ging.

Ik heb een jaar een pilot gedraaid en nu kan ik vol vertrouwen mijn andere collega's overtuigen.'

Teach & Learn is een traject voor docenten van scholen die deelnemen aan het programma School aan Zet, maximaal twee personen per school.

Interesse? Er zijn nog een plekken beschikbaar voor het komend schooljaar. Meld je aan via het online aanmeldformulier, of neem voor meer informatie contact op met Jesse Muis via j.muis@schoolaanzet.nl.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.