Leraar-ambtenaar bij OCW: een win-winsituatie
Kun je als professional meer waarde bieden als je voor verschillende werkgevers werkt? Als leraar-ambtenaar, werkzaam bij zowel een pabo als bij het ministerie van OCW, stel ik mezelf voortdurend deze vraag. Dat ik niet de enige ben die hierover nadenkt, merkte ik tijdens een conferentie over Opleiden in de School. Deze conferentie schonk aandacht aan de samenwerking tussen leerlingenopleidingen en scholen in het opleiden van toekomstige leerkrachten. De studenten die op deze manier worden opgeleid, pendelen ook voortdurend tussen verschillende contexten: die van de school en die van de opleiding.
Tijdens een presentatie werd ik geraakt door de term boundary crossing (tussen school en beroepspraktijk). Gedurende de presentatie werd me steeds duidelijker dat boundary crossing misschien wel de manier van werken van de toekomst is. Als boundary crosser werk en leer je namelijk in diverse praktijken en switch je voortdurend van perspectief. Je kunt de kennis en ervaring die je hebt opgedaan in de ene context toepassen in de andere context en vice versa. Zelf spreek ik uit ervaring als ik aangeef dat ik hier de meerwaarde van in zie, maar de vraag is wel: hoe zorg je er zelf, als boundary crosser, voor dat jij ook daadwerkelijk meerwaarde kunt bieden? Op deze vraag geef ik hieronder antwoord door toe te lichten hoe ik het leraar-ambtenaarschap invul binnen het ministerie van OCW.
Praktische inbreng en mening inzetten
Allereerst kan ik mijn praktische inbreng (én mening) inzetten binnen beleidsdossiers. Zo weten collega’s mij te vinden als ze een ‘paboblik’ nodig hebben. Bijvoorbeeld voor een recente (Kamer)vraag over meer aandacht voor kleuteronderwijs binnen de pabo’s. Op basis van mijn eigen ervaring en de landelijke kennis van een pabo-collega kon het antwoord op deze vraag worden geformuleerd. Zo legde ik de verbinding tussen beleid en praktijk en kon ik actuele informatie geven aan OCW en de pabo waar ik voor werk.
Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een manier waarop ik mijn ervaring als lerarenopleider binnen mijn beleidsafdeling kon inzetten. Hoe ik dat nu doe? Door eens in de zes weken binnen een afdelingsoverleg verschillende activerende werkvormen in te zetten. Een voorbeeld hiervan is de manier waarop we het thema ‘samenwerken’ hebben behandeld. Op basis van verschillende testjes (Belbin en de Roos van Leary, voor de kenners) hebben mijn beleidscollega’s hun samenwerkingsstijl leren kennen. Dit hebben ze met elkaar uitgewisseld en ingezet in verschillende opdrachten. Het doel was aan de ene kant bewustwording van hun eigen stijl en aan de andere kant kennis van en begrip voor de ander. Op basis hiervan kunnen we voortaan effectief samenwerken binnen de afdeling.
Hoe krijgen we naamsbekendheid?
Tenslotte hoef ik het wiel niet in mijn eentje uit te vinden: binnen het ministerie zit ik in een netwerk van leraar-ambtenaren. We zijn in totaal met z’n tienen en bij verschillende directies werkzaam. Binnen mijn eigen directie (Hoger Onderwijs en Studiefinanciering) en binnen de directies Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Beroeps Onderwijs, werken collega’s tevens als docent in het onderwijs. Een keer per maand hebben we overleg hoe we onze rollen het beste in kunnen zetten. Een belangrijk vraagstuk is: hoe krijgen we naamsbekendheid? - zodat ambtenaren van alle directies ons snel kunnen vinden als ze die ‘praktijkbril’ nodig hebben. Verder volgen we cursusmiddagen, waarin we intervisie hebben en sparren hoe we onze rol nog beter in kunnen zetten.
Kortom, ik probeer het leraar-ambtenaarschap nuttig in te zetten binnen mijn werkplekken. Ik heb dan ook dynamische werkdagen en ben veel bezig met schakelen en verbinden. Dat is leuk: ik hou wel van wat diversiteit en uitdaging. Voor mijzelf is het leraar-ambtenaarschap in ieder geval een win-winsituatie!
Janine Haenen
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.