Studenten zijn volwaardige professionals

De bevlogen woorden van een bestuurder in het primair onderwijs vatten de derde ronde langs de lerarenopleidingen van minister Bussemaker goed samen. Aan Iselinge Hogeschool stonden onderwijs en carrière centraal voor leraren, studenten, schoolleiders, directeuren en bestuurders. De minister vond het een inspirerende dag. Ze ging terug naar Den Haag met veel nieuwe ideeën. 

Titia Bredée

Vierslagleren, vouchers die je kunt besteden aan je eigen professionalisering als startende leerkracht, verlengde begeleiding door de hogeschool waar je hebt gestudeerd, professionele leergemeenschappen in de regio tussen opleiders en docenten. Ideeën te over om de carrière van een beginnende leraar goed te begeleiden. Een idee dat ontstond was dat het verstandig is om tijdens de opleiding een student in aanraking te laten komen met de verschillende rollen die je later als leraar kunt uitoefenen: leraar-ontwerper, leraar-coach en leraar-onderzoeker.

Marcel Reulen, bestuurder in het primair onderwijs, voegde daar nog aan toe: ‘We willen de student zien als jonge volwaardige professional.’ Daarmee benadrukte hij dat de carrière van een leraar al tijdens de studie begint.

Beeld van leraarsrollen
Beeld van leraarsrollen door @DeTekenjongens, foto: Fifi Schwartz op Twitter

Er was ook ruimte voor gesprekken met specifiekere groepen leraren. De deelnemers aan de tafel over kunsteducatie en professionalisering vonden dat leraren in de kunstvakken een dubbele opdracht hadden. Niet alleen moesten ze zelf een van de kunstvakken beheersen, vaak moesten ze op school ook ondernemend hun vak kunnen verbreden naar andere collega’s. Een andere collega deed een oproep om de invallers niet te vergeten in alle maatregelen die voor startende leraren werden getroffen. 

Wat mij trof was de bevlogenheid van allen aan de tafels. Leraren weten precies hoe ze zich willen scholen en waar ze in willen bijleren. Het is alleen zaak dat ze op de hoogte zijn van de scholing die bij hen past en dat ze de mogelijkheid krijgen om die scholing te volgen. 

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Een prachtig bericht Titia. Mijn inziens moeten we de handen ineen slaan om de lerarenopleiding en post-initiele trajecten meer comunicerende te laten worden. Als we in staat zijn om alignment te versterken tussen het lerarenregister, het opleidingsbeleid en het personeelsbeleid op landelijk en regionaal niveau ... ontstaat er een landschap waar talentvolle mensen zich als innovatieve onderwijsprofessionals kunnen blijven ontwikkelen.

    Van: Martine Derks | 29-09-2015, 11:41