Artikelen

Veel enthousiasme voor de Docentendenktank

De Docentendenktank heeft ruim veertig aanmeldingen ontvangen van docenten die fundamentele onderwijsvraagstukken willen onderzoeken. Voor deze eerste editie zijn tien plaatsen beschikbaar. Initiatiefnemers Simon Verwer en Eke Rebergen zijn dus tevreden. Wat gaat er gebeuren?

Eke Rebergen en Simon Verwer van de Docentendenktank

Eke Rebergen (links) en Simon Verwer (rechts)

Beeld: Jord Visser

Simon en Eke geven al vijf jaar les. Ze hebben elkaar ontmoet tijdens het Eerst de Klas-programma. Sindsdien combineren ze het lesgeven met onderwijsfilosofie. Vanuit deze drive zijn ze de Docentendenktank gestart. Tien leraren stellen belangrijke vragen over onderwijs en doen hier fundamenteel onderzoek naar. Hierover publiceren ze in het schooljaar 2015/2016. Het initiatief wordt ondersteund door de Onderwijscoöperatie, die een vergoeding aanbiedt aan de deelnemende leraren.

Lesgeven én nadenken

Met de Docentendenktank willen Simon en Eke stimuleren dat leraren het denken over onderwijsvraagstukken als onderdeel van hun beroep gaan beschouwen. Ze stellen dat nieuwe initiatieven en technologische ontwikkelingen in een snel veranderende wereld om de aandacht van de leraar vragen.

 ‘Naast dat je voor de klas staat en je lessen geeft, hoort ook het nadenken over wat je daar staat te doen’, zegt Simon. ‘Nu zijn onderwijsvraagstukken nog exclusief het domein van beleidsmakers, onderzoekers, bestuurders en schoolleiders. Dat is jammer, want leraren hebben hier ook veel over te zeggen. Juist als het gaat om vraagstukken die zich in de praktijk afspelen. Denk aan maatwerkdiploma’s, de relatie tussen denken, leren en maken of vragen over de bedoeling van onderwijs.’

Hoog niveau

De initiatiefnemers zijn enthousiast over de binnengekomen onderzoeksvoorstellen. Eke: ‘Ik kan nog niet zeggen waarover de vraagstukken precies gaan, omdat we nog bezig zijn met de selectie. Maar het niveau is hoog. Het is ook goed om te zien dat de vraagstukken niet alleen over het heden gaan, maar juist ook over ontwikkelingen in de toekomst waarop leraren zich nu al kunnen voorbereiden.’
In juni start de Docentendenktank met een kennismakingsbijeenkomst. Vervolgens gaan de deelnemers aan de slag met hun eigen thema, waarover ze in gesprek gaan met inspirerende denkers en tijdens vervolgbijeenkomsten kennis en ervaring uitwisselen. Ook daarbuiten zoeken ze elkaar op voor feedback en advies. Tijdens de slotmanifestatie in mei/juni 2016 presenteren ze hun publicatie.

Volg de ontwikkelingen

Nieuwsgierig? Volg de ontwikkelingen op de website van de Docentendenktank. Tijdens het traject zullen de publicaties te vinden zijn op www.onderwijsfilosofie.nl en zullen deelnemers vorderingen delen via het lerarenplatform www.leraar24.nl

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.