Artikelen

18 jaar en al een publicatie - het kan je zomaar overkomen op een academische opleidingsschool

Ambitieuze docenten dromen er misschien al wel van in hun masterfase, maar vwo-scholieren Louise Geluk en Renée van der Winden (18) van het Wolfert TTO kregen het voor hun studie al voor elkaar: een publicatie in een internationaal peer-reviewed tijdschrift.

Met behulp van een oude non-verbale intelligentietest deden Louise en Renée grotendeels zelfstandig empirisch onderzoek naar het kortetermijngeheugen van kleuters.

Hoewel hun hypothese ‘kleuters met oudere broers of zussen en veel toegang tot moderne media scoren hoger’ niet bewezen of weerlegd kon worden, trok hun poging tot serieus onderwijsonderzoek de aandacht en leidde tot een publicatie in het IB Journal of Teaching Practice, een online en peer-reviewed tijdschrift voor en door docenten en onderzoekers in het internationale onderwijs.

On the job opgeleid

Het Wolfert TTO, een tweetalige school in hartje Rotterdam, is onderdeel van een academische opleidingsschool. Docenten in opleiding worden er naar het model van een academisch ziekenhuis ‘on the job’ opgeleid.

Ook onderzoek heeft hierin een plek: een groep van zes docenten doet er gericht onderzoek naar hun eigen onderwijs en dat van anderen. Daarnaast ondersteunen ze collega’s, studenten en dus ook leerlingen bij het vormgeven van onderwijs en kweken van een onderzoekende houding.

Meer leerlingen

Eén van die zes docenten is onderzoekscoördinator Alderik Visser (43, docent Geschiedenis, Filosofie en Theory of Knowledge): ‘Er is op het Wolfert een actieve onderzoeksgroep die niet alleen het eigen onderwijs kritisch onderzoekt, maar bijvoorbeeld ook het management helpt evidence informed beslissingen te nemen. We begeleiden leraren in opleiding, maar proberen ook meer en meer leerlingen te betrekken, zoals Louise en Renée, die dit onderzoek deden in het kader van hun vwo6-profielwerkstuk.’

Na een presentatie van Wolfert-directer Rob Fens op een internationale conferentie vroeg de zeer geïnteresseerde redactie van het IB Journal of Teaching Practice de school een themanummer over onderwijsonderzoek in de school samen te stellen. Visser: ‘Alle niveaus van onderzoek kregen een plek, behalve het onderzoek van de leerlingen. Omdat ik Louise en Renée begeleidde, heb ik hen aangemoedigd hun profielwerkstuk versneld af te ronden en stevig gestuurd naar een hoog niveau. Zo heeft ook hun onderzoek een plek gekregen in het themanummer, en laat het zien hoe een onderzoekende cultuur leerlingen ten goede kan komen.’

Louise en Renée geven desgevraagd zelf aan dat ze nogal verbaasd waren met de eer die hun te beurt viel, maar dat ze het ook wel lollig vinden. Louise, die nu aan het interrailen is, begint volgend jaar met een studie medicijnen in Rotterdam. Renée neemt een tussenjaar om te herstellen van een zware voetoperatie die ze kort geleden heeft ondergaan.

55 opleidingsscholen

Nederland telt 55 erkende opleidingsscholen, waarvan 35 ook als academische opleidingsschool. Een opleidingsschool is een samenwerkingsverband tussen een of meerdere lerarenopleidingen en een aantal scholen voor primair, voortgezet onderwijs en/of een mbo-opleiding.

Wolfert van Borselen Scholengroep neemt met zijn scholen deel in de Opleidingsschool Rotterdam (OSR) die daarnaast bestaat uit het Penta College, Thorbecke-VO, Hogeschool Rotterdam en de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden (ICLON).

Studenten of leerlingen doen samen met docenten onderzoek. Zij leren hiermee op onderzoekende en wetenschappelijke manier te kijken, en tegelijk wordt het onderwijs van de school versterkt. Het onderzoek kan zowel onderwijskundig of vakinhoudelijk zijn.

Leraren geven aan dat ze op deze manier nadenken over hun eigen handelen in de klas, leerlingen zijn op deze manier nauw betrokken bij de school en doen onderzoeksvaardigheden op. Studenten tot slot ervaren dat ze beter voorbereid aan een baan in het onderwijs beginnen.

Tot 2016 ondersteunt OCW de 33 academische opleidingsscholen om zich verder te ontwikkelen.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.