Koffie en professionele ontwikkeling: 'Elk jaar hoor ik nieuwe dingen'

Het koffieapparaat is een populair trefpunt om een goed gesprek met je collega’s te voeren. Onder het genot van een extra lekker kopje koffie gingen leraren de afgelopen weken met elkaar in gesprek over hun eigen professionele ontwikkeling. Zo ging het over de vraag: hoe houd jij je vak bij? Drie barista’s boden een goeie kop koffie aan op zo’n 50 schoollocaties. Dinsdag 15 november kwamen de barista’s langs bij De Strandwacht, een school voor kinderen met psychiatrische problemen en gedragsproblemen.

Barista's bij school

De mobiele koffiebar is in trek. Locatiedirecteur Anita Lette en haar collega’s bestellen een cappuccino, americano, koffie verkeerd of een andere ambachtelijk/artistiek bereide koffie. De koffiebekers zijn voorzien van teksten met ideeën voor gespreksonderwerpen.

Professionaliseringsplan

Anita Lette vertelt dat elke fulltime leraar jaarlijks 83 uur krijgt voor bij- en nascholing. Aan het begin van het schooljaar maakt Lette een professionaliseringsplan voor de scholing van het team. Voor individuele professionalisering kloppen collega’s aan bij het managementteam. Sommige collega’s maken meer studie-uren in hun vrije tijd. ‘Wij betalen de professionalisering. Collega’s die een training hebben gevolgd, wisselen kennis en ervaring uit tijdens vergaderingen en workshops. Er mogen dan ook maximaal twee collega’s dezelfde cursus volgen.’

Barista's in actie

Elk jaar nieuwe dingen

De ontwikkelingen gaan snel en daarom is het zaak om bij te blijven, vindt lerares Ineke de Jong. Het afgelopen jaar volgde ze verschillende cursussen rondom agressie en conflicthantering, leefstijl en werken met autistische kinderen. ‘Elk jaar hoor ik weer nieuwe dingen die ik in de klas kan toepassen.’

Laat zien wat je in huis hebt

Tijdens de koffie kwam ook het Lerarenregister ter sprake. De algemene mening hierover op deze school is positief. Een aantal leraren heeft zich al vrijwillig ingeschreven in het register. ‘Het laat zien wat je als leraar in huis hebt’, vindt lerares Diana Nederpelt, die een cursus rekencoördinator volgde en een training NLP.

Collega Helen Welter voegt eraan toe: ‘Bij ons op school is elk kind uniek. Bij het ene kind werkt dit, bij het andere dat. Goede vragen stellen om erachter te komen wat kinderen nodig hebben, is essentieel. Trainingen zijn daarvoor erg waardevol.’

Wil je meer weten over professionele ontwikkeling? Lees de verhalen op bestevoordeklas.nl

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.