Vlog: Hoe ziet de ideale lerarenopleiding eruit voor het mbo?

Hoe leid je een docent op voor het mbo? Werken lerarenopleidingen daarvoor voldoende samen met het bedrijfsleven? En hoe zorgen we ervoor dat voldoende mensen kiezen voor het lesgeven in het mbo?

Lerarenopleiding mbo

 Op maandag 28 september spreekt minister Bussemaker bij Fontys Hogeschool in Eindhoven met studenten, docenten en lerarenopleiders over het thema ‘opleiden voor het beroepsonderwijs’. Marloes van der Meer, mbo-leraar van het jaar 2014, stelt jullie daarom alvast de vraag: hoe ziet de ideale lerarenopleiding eruit voor het mbo?

#Reageer

Wat vind jij? Laat een reactie achter onder dit artikel of plaats een berichtje op Facebook.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Op dit moment moeten lerarenopleidingen voor het beroepsonderwijs zich veelal conformeren aan de eisen en regelgeving voor lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Dit gaat ten koste van de kwaliteit. Een student leraar geschiedenis krijgt te maken met een totaal andere doelgroep en kennisbasis dan bijvoorbeeld een leraar motorvoertuigentechniek. Bij dit laatste beroep heeft de invloed van het bedrijfsleven een grote uitwerking op de vakinhoudelijke en vakdidactische materie. Of weet jij al wat voor motor jouw auto over 10 jaar heeft?
    Daarom ook is er behoefte aan de vakman van nu voor de klas in het MB O. Flexibele deeltijdtrajecten om leraar in het beroepsonderwijs te kunnen worden is een van de vereiste. Van bijvoorbeeld gastdocentschap naar instructeur naar AD naar Bachelor en zelfs Master. Dit is het hybride team dat gewenst is in het MBO en waar de lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs garant voor wil staan. Vandaar ook dat 4 hogescholen ( Hva, Fontys, Windesheim en Hogeschool Rotterdam met de lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs in huis ) de kravhten willen bundelen en per regio een Expertisecentrum voor Beroepsonderwijs willen gaan vormgeven. Samen met het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven zal een collaboratie gaan ontstaan die voor alle partijen een win win situatie gaat opleveren. Maandag 28 september wordt dit gepresenteerd bij de rondgang van de Minister in Eindhoven als de ambitie van deze Hogescholen
    en hun regio. Voor meer informatie : a.van.vliet@ hr.nl

    Van: Anja van Vliet | 26-09-2015, 20:41

  • Met name investeren in kennis over en van de doelgroep. Het pedagogisch handelen en uitdagende lessen zijn ontzettend belangrijk. Vooral voor niveau 2

    Van: Francis | 26-09-2015, 16:51

  • Een lerarenopleiding ( of als extra kopstudie) : docent MBO.
    Van deze docenten worden inderdaad zoveel meer ( en andere) competenties en kennis en kunde verwacht dat wat een " normale " lerarenopleiding kan bieden.

    Van: Leerlingbegeleider ( Mbo) | 24-09-2015, 14:49

  • Wat markies zegt vind ik allemaal waar. Wat ik nog mis is aandacht voor de didactiek van het beroep / de vakmanschap als mbo docent aan je student overbrengt. Een geweldig vakman is niet automatisch in staat tot terug redeneren: waarom doe ik wat ik doe? Welke gevolgen ontstaan als ik de handelingen anders uitvoer? Het lijkt mij een geweldige kwaliteitsplan als daar aandacht voor komt, want didactiek voor het ambacht is iets anders dan toepassen van werkvormen

    Van: ageeth Nijboer | 23-09-2015, 22:20