‘Maak lerarenteams verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling’

Als leraar wil je jezelf blijven ontwikkelen en carrière maken. De Kritische Vrienden van de Lerarenagenda hebben nagedacht over drie scenario’s die dit mogelijk maken. Ze beschrijven dit in het advies ‘Ontwikkelperspectieven en loopbanen voor leraren’ dat ze medio november hebben aangeboden aan minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker.

In het advies concluderen de Kritische Vrienden dat er niet genoeg mogelijkheden zijn voor leraren om zichzelf te ontwikkelen. De mogelijkheden die er wel zijn, zijn vaak niet gebaseerd op een gezamenlijke visie op het beroep van leraren en richten zich meestal op individuele leraren. Dat kan de onderlinge concurrentie versterken.

De Kritische Vrienden pleiten voor meer expliciete samenhang in (groei van) taken, verantwoordelijkheden, competentieniveaus en financiële beloning. Zo ontstaat een aantrekkelijk beroep met loonbaanperspectief, dat leraren prikkelt en stimuleert zich te blijven ontwikkelen.

Drie scenario's

In het advies zijn drie scenario’s uitgewerkt om na te denken over loopbaanpaden:

  • Individueel gedreven scenario, waarin de leraar en zijn persoonlijke ambities centraal staan;
  • Teamgedreven scenario, waarin het lerarenteam verantwoordelijk is voor de uitvoering en ontwikkeling van onderwijs;
  • Systeemgedreven scenario, met een centraal stelsel van functies en rollen op basis van verschillende loopbaanladders naar bijvoorbeeld expert-leraar, management, onderzoek en innovatie. Dit zorgt voor een transparant loopbaanstelsel en beloningsmodel. De verschillende functies zijn erkend binnen en tussen scholen en er zijn opleidingen die voorbereiden op de nieuwe functies. Het vergt veel van de sociale partners om de loopbaanladders gezamenlijk vast te stellen.

Voorkeur voor teamgedreven

De Kritische Vrienden vinden het teamgedreven scenario het beste passen bij opvattingen over scholen als lerende organisaties, waarin de nadruk ligt op teamleren en professionele leergemeenschappen en op het collectieve leiderschap van leraren. In het teamgedreven scenario hebben leraren het eigenaarschap. Ze nemen collectief verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun onderwijs.

Professionele en teamgerichte cultuur

De Kritische Vrienden stellen dat het teamgedreven model nog veel uitwerking vergt. Onder meer omdat dit scenario niet past in hiërarchisch gestuurde onderwijsorganisaties. De Kritische Vrienden beseffen dat het voorkeursscenario alleen toepasbaar is op scholen met een professionele en teamgerichte cultuur. Dat is in veel scholen niet het geval. In het volgende advies willen de Kritische Vrienden dan ook verkennen wat een professionele cultuur vergt van leraren, schoolleiders, sociale partners en overheid.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Teamgenoot ontwikkelen is een prachtidee, maar dat vergt vooral ook onderwijskundig leiderschap. Ik zie in mijn werk nog te vaak schoolleiders die onvoldoende richting, ruimte en ruggesteun aan docenten kunnen of willen geven. Lijkt me goed om dit idee te koppelen aan de ontwikkeling van dat type leiderschap in onderwijs. (Bijv. door het register voor schoolleiders).

    Van: Els van Osch | 16-12-2015, 12:13