Rondgang 2: Flexibilisering en maatwerk

Op 7 september 2015 vond in Groningen de tweede bijeenkomst van de Rondgang plaats. Thema van de dag was Flexibilisering en maatwerk. Hieronder vind je alle informatie terug.

Fotoverslag

Er werden tientallen foto's gemaakt tijdens de bijeenkomst. Een selectie hebben we op een rijtje gezet.

Opbrengst van de dag geïllustreerd

De opbrengst van de dag is in kaart gebracht door de Jongens van de Tekeningen. Bekijk hun tekening in volle grootte.

Tekening bij bijeenkomst Rondgang 2: Maatwerk en Flexibilisering
Beeld: Jongens van de tekeningen

Blog Klaas van Veen: Maatwerk en flexibilisering

In zijn blog over maatwerk en flexibilisering blikt Klaas van Veen (hoogleraar Onderwijskunde aan de RuG) terug op de bijeenkomst. 

Vlog: interessante vraagstukken uit het Noorden

Het onderwijs in het Noorden van het land staat voor interessante vraagstukken. Hoe ga je om met krimp? Hoe behoud je jong talent, terwijl ervaren mensen blijven leren? En hoe zorg je ervoor dat lerarenopleidingen zich blijven vernieuwen? Klaas van Veen trapt de bijeenkomst af met dit vlog.

KLAAS VAN VEEN: Het Noorden, wie wil er wonen, wie wil er werken?

Een paar jaar geleden had ik er nog nooit over nagedacht maar sinds kort werk en woon ik hier met heel veel plezier.

Al mijn beelden over Groningen en het Noorden bleken fout te zijn.

Het is hier namelijk enorm bruisend zowel cultureel, maatschappelijk als in het onderwijs.

En op 7 september praten we hier met de minister met negen lerarenopleidingen uit het Noorden en het eerste wat je zal opvallen, is hoeveel er wordt samengewerkt onderling tussen die lerarenopleidingen en samen met de scholen.

Want we staan hier gezamenlijk voor een aantal echt heel erg interessante vraagstukken.

We zitten hier namelijk in een regio met krimp, en samen moet je dan nadenken over hoe organiseer je zo het onderwijs dat jong talent blijft dat ervaren mensen blijven leren en ook beginners blijven leren?

Maar hoe zorg je er ook voor dat je als lerarenopleiding jezelf blijft vernieuwen?

Andere didactieken, andere aanpakken, hoe zorg je daarvoor?

En 7 september willen we onder het thema Flexibilisering en Maatwerk hierover praten, samen met de minister.

Dus ik zou zeggen: Kom naar het Noorden, want hier bruist het en van harte welkom.

(Beeldtekst: #leraar word je niet zomaar. Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Dit is een productie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Copyright 2015.)

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Het mooie van onderwijs is dat wij altijd mogen puzzelen met paradoxen: individualisering t.o.v. socialisering; collectief leren versus individueel leren; individuele ontwikkeling en groepsdynamica; opbrengstgericht én ontwikkelingsgericht. Het is nooit óf, óf. Dé zuivere, definitieve oplossing, het uiteindelijke evenwicht, bestaat niet (= ook de dood in de pot).In het gezamenlijk streven naar beter komen we steeds verder, door ook veel met elkaar als professionals te communiceren, zoals op deze dag.

    Van: Henk Swart (KPZ) | 28-09-2015, 09:42