Docent Ingrid Snijders promoveert. ‘Ik neem mijn studenten mee op promotiereis’

Het ministerie van OCW  wil docenten stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Om die reden is een Promotiebeurs ingesteld waarmee leraren en docenten kunnen promoveren aan een universiteit. In dit artikel vertelt de Zeeuwse docent en promovendus Ingrid Snijders over haar ervaringen.

Docente Ingrid Snijders voor de klas

‘Ik vind het fantastisch, maar je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen!’  Zo omschrijft Ingrid Snijders het avontuur dat ze sinds afgelopen zomer beleeft. Ingrid (39) is docent Service Marketing aan de HZ University of Applied Sciences (voorheen de Hogeschool Zeeland). Sinds 2015 doet ze bij het het Roosevelt Centre for Excellence in Education in Middelburg haar promotieonderzoek, Duurzame relaties in het Hoger Onderwijs.

‘Ik onderzoek  de relatie tussen student en onderwijsinstelling. Ik stel dat scholen hun leerlingen niet alleen tijdens, maar ook ná hun schooltijd dichtbij moeten houden. Zo creëer je een band tussen de onderwijsinstelling en hun alumni, waar beide partijen veel aan hebben. Denk hierbij aan studenttevredenheid, vermindering van studie-uitval en het  verbeteren van het rendement.'

Een echte onderzoeker

Ingrid is naar eigen zeggen een echte onderzoeker. Na haar studie aan de Open Universiteit wil ze graag promoveren, maar dat kost behoorlijk wat geld. Ze besluit daarom een Promotiebeurs voor Leraren aan te vragen. ‘Die procedure was zwaar, er was behoorlijk wat concurrentie. Daarnaast moet je onderzoeksvoorstel natuurlijk  helemaal in orde zijn.’ Maar al haar inspanningen blijken de moeite waard: Ingrid krijgt een beurs. Hiermee kan ze vijf jaar lang twee dagen per week onderzoek doen.

Het ministerie van OCW is blij dat docenten als Ingrid gebruikmaken van de Promotiebeurs. Dankzij dit programma kunnen de kennis en ervaring die promovendi op de universiteit opdoen, meteen doorstromen naar het klaslokaal. Zo wordt de kwaliteit van het onderwijs verder verhoogd en de aansluiting tussen universiteiten en scholen versterkt.

Input vanaf de werkvloer

Ingrid ziet dat het inderdaad zo werkt. ‘De universiteit komt dankzij de promovendi meer te weten over wat er in het onderwijs speelt.  Directe input vanaf de werkvloer, dat is onbetaalbaar. En de school brengt de bestaande kennis van de universiteit weer in de praktijk. Volgens mij dient dit een groot maatschappelijk belang, namelijk het verder verstevigen van onze kenniseconomie.’

Daarnaast merkt Ingrid dat haar leerlingen nu al van haar promotie profiteren. ‘Mijn onderzoek aan de universiteit beïnvloedt mijn manier van denken. Dat geef ik door aan mijn studenten. Ik leer ze om niet alles maar klakkeloos aan te nemen. Om exact uit te leggen wat ze bedoelen. Om goede argumenten te gebruiken. Ik neem mijn studenten als het ware mee op mijn promotiereis.’

Met hart en ziel

Hoewel Ingrid dus ontzettend enthousiast is, zal ze een promotie niet zomaar aan al haar collega’s aanraden. ‘Als je ook maar een beetje twijfelt, kun je het beter niet doen. Je moet er met hart en ziel voor gaan, want het kost ontzettend veel tijd en energie. Dat moet je echt niet onderschatten. Maar ik vind het heerlijk om te doen. Als je mijn enthousiasme deelt, volg dan ook vooral mijn voorbeeld!’ 

Meer informatie

Meer weten over de Promotiebeurs voor Leraren? Kijk op de website van NWO

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.