Artikelen

Reis door de tijd, midden in de aula

Wat als leraren zouden zien hoe hun leerlingen en collega’s over dertig, veertig of vijftig jaar terecht zijn gekomen? Als zij heel even kon spieken in de toekomst, om te kijken welke invloed  ze hebben gehad op hun keuzes? Voor drie docenten  werd die gedachte, speciaal voor de Dag van de Leraar op 5 oktober, realiteit. 

“Woooow,” zegt een leerling uit groep 3, als hij de aula betreedt. Recht voor hem en alle andere leerlingen en leraren van OBS De Straap in Helmond staat een mysterieus apparaat te roken. Eerder die dag, hetzelfde tafereel in de centrale hallen van het Eckart College (mavo, havo, vwo) en het Summa College (mbo), beiden in Eindhoven. “Wat gaat er gebeuren? Supereng!”
“Welkom bij de tijdmachine,” klinkt een robotstem uit het apparaat. “Ik ga een reis maken door de tijd. Eén van jullie mag met mij mee. En dat is… Juf Linda!” Hoofden draaien om in de richting van de nietsvermoedende leraar, die zojuist nog voor groep 3 stond. Of, in het geval van lerares Nicole Donkers, midden in een filosofieles zat. En docente Marieke van Dooremalen werd weggeroepen uit haar klas vol aankomend doktersassistenten om voor het oog van de hele school plaats nemen in de tijdmachine.  Hun verraste blikken worden alleen maar groter wanneer de deur van de machine sluit en de radertjes gaan draaien.

5 oktober is de internationale Dag van de Leraar. Op die dag staat de waardering voor het vak van docent centraal. De invloed die een leraar op je leven heeft, wordt echter vaak pas jaren later duidelijk. Daarom spoelen we de tijd vooruit. 

Groter dan je denkt

We springen naar het jaar 2052 en daar ziet Nicole het gezicht van Malin, één van haar leerlingen op het vwo. Maar dan 36 jaar ouder. “Hallo Nicole. Ken je me nog? 54 jaar alweer en moeder van drie kinderen. Ik wil je bedanken voor jouw bijdrage aan mijn ontwikkeling. Want die is groter dan je denkt! Als designer ontwerp ik nu producten vanuit de filosofie dat ze moeten bijdragen aan een schonere wereld. Jouw kijk op denken heeft dat in gang gezet. Bedankt daarvoor!”
Juf Linda staat oog in oog met haar dertig jaar oude ex-leerlingen Rowin en Dilan. Ook zij willen hun juf bedanken voor haar wijze lessen. Hoe ze Dilan hielp met rekenen en biologie. En Rowin met zijn beroepskeuze. Beiden zijn goed terecht gekomen, net als Amber (in de toekomst coördinerend doktersassistente) en haar klasgenote Eline. 
Leren gaat echter verder dan tussen leerling en leraar. Ook docenten onderling leren van elkaar. Dat blijkt als scheikundedocent Hans in de tijdmachine verschijnt. De tand des tijds heeft hem in 2046 zichtbaar niet ongemoeid gelaten. Hij geniet in die toekomst dan ook van een fijn pensioen. Maar toch is daar de invloed van oud-collega Nicole zichtbaar: hij volgt een studie wetenschapsfilosofie. De collega van Juf Linda blijkt zich te hebben toegelegd op virtual reality onderwijs. En Odile heeft de afgelopen jaren heel veel opgestoken van de feedback van Marieke.

Dan komt de tijdmachine weer tot stilstand in 2016. Enigszins beduusd stappen de leraren uit de tijdmachine, om te worden begroet door de hedendaagse varianten van hun leerlingen en collega’s. Een massaal applaus stijgt op uit de aula’s. Voor Marieke, Linda en Nicole, die zichtbaar zijn ontroerd door dit eerbetoon. Maar ook voor alle andere docenten die hun leerlingen en collega’s met veel kennis en kunde verder op weg helpen. “Wat een waanzinnig idee dat er over 40 jaar nog steeds op zo’n manier aan je wordt gedacht,” lacht Nicole.

Bekijk de video

Benieuwd naar de videoregistratie? Klik hier voor de video!

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.