Met twee brillen op naar het VELON-congres

Sinds zeven weken heeft Janine Haenen een dubbelrol: ze werkt niet alleen als lerarenopleider aan de pabo van de Hogeschool Leiden, maar is ook senior beleidsmedewerker bij het ministerie van OCW. Dat maakt haar een ‘leraar-ambtenaar’. We volgen Janine op 4 februari naar het VELON-congres in Brussel, waar Nederlandse en Vlaamse lerarenopleiders discussiëren over de rol van “onderzoek” in hun opleidingen. Janine kijkt mee vanuit haar twee brillen: beleid én praktijk.

Janine Haenen VELON congres

Verbinden

‘Het idee is dat ik als leraar-ambtenaar praktijk en beleid met elkaar verbind, vertelt Janine gedreven. ‘Op het ministerie werk ik aan dossiers waar ik in de praktijk dagelijks mee te maken heb.’ Als voorbeeld noemt ze de samenwerking tussen pabo’s en basisscholen. Als lerarenopleider ziet ze twee dagen per week hoe dat in de praktijk is geregeld. Op de andere twee dagen, als ze op het ministerie zit, komt die kennis goed van pas bij het analyseren van beleid.

VELON-congres

Janine bezoekt het VELON-congres voor lerarenopleiders niet voor de eerste keer. Vorig jaar nam ze deel om een presentatie te geven als kenniskringlid van het lectoraat “Passend Onderwijs”. Ze presenteerde hier haar onderzoek naar passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen en de manier waarop leraren zich in de opleiding hierop kunnen voorbereiden. Nu is ze er voor het eerst als leraar-ambtenaar bij.

Gesprek met minister

Het congres begint met een podiumgesprek, waarin de minister spreekt over thema’s als Bildung, werkplaatsen van onderwijsonderzoek en het belang van wetenschap en technologie. Janine: ‘Op basis van mijn functie als coördinator van de academische pabo heb ik toegelicht op welke manier de universiteit en de pabo samenwerken om leerkrachten op te leiden, die zowel een wetenschappelijke als een praktische achtergrond hebben.’

Inspirerend voorbeeld

In de daaropvolgende sessies kiest Janine onderwerpen waar ze in de praktijk én op het ministerie mee bezig is, zoals “opleiden in de school”. Ze is onder de indruk van een initiatief uit Limburg, waar pabostudenten samen met basisschoolleerkrachten onderzoek doen naar vragen die vanuit de scholen komen. ‘Dit vond ik een inspirerend voorbeeld van wat er in Nederland gebeurt op dit vlak.’

Kritisch blijven

De dag wordt afgesloten met een aantal keynote speeches. Het verhaal van Nadine Engels, een Belgische hoogleraar, blijft Janine het meeste bij. ‘Zij onderstreepte namelijk hoe belangrijk het is dat nieuwe leraren een onderzoekende houding aannemen. Zodat zij kritisch blijven op hun eigen onderwijspraktijk en zich af durven te vragen: werkt dit nou wat ik aan het doen ben? En zo niet; wat kan ik daaraan doen?’ Juist die attitude maakt het verschil.

Positief

Gedurende het congres schieten allerlei lerarenopleiders Janine aan. Zij vinden haar dubbelrol interessant en willen weten hoe ze die twee banen precies combineert. Of ze willen haar complimenteren met haar rol als bruggenbouwer. ‘Iedereen is zo positief’, zegt Janine stralend. 

Veel energie

Haar enthousiasme wil ze graag overbrengen op anderen in het onderwijs. ‘Ik merk nu hoe verschillende perspectieven je werk als leerkracht kunnen verrijken. Door zelf te blijven leren, nieuwe omgevingen op te zoeken en een nieuw netwerk op te bouwen. Daar krijg ik veel energie van!’

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.