5 vragen over de toekomst van het onderwijs

Op zaterdag 23 januari 2016 presenteerde het Platform Onderwijs2032 zijn eindadvies over toekomstgericht onderwijs. Platformvoorzitter Paul Schnabel overhandigde het advies aan staatssecretaris Sander Dekker. Dat gebeurde op het Stanislascollege in Delft. Wat betekent dit advies nu voor de toekomst van het onderwijs? En hoe worden leraren daarbij betrokken? Hieronder vind je antwoorden op vijf veel gestelde vragen.

Beeld: onsonderwijs2032.nl

1 Wat staat er in het advies van het Platform Onderwijs 2032?

Alle leerlingen op scholen in het primair en voortgezet onderwijs moeten in de toekomst een vaste basis meekrijgen van Nederlands, Engels, rekenvaardigheid, wiskunde maar ook digitale geletterdheid en burgerschap. Dit zogenoemde kerncurriculum omvat daarnaast kennis die leerlingen nodig hebben om de wereld te kunnen begrijpen en eraan bij te dragen.

Het voorstel van het Platform is die kennis in drie leerdomeinen te clusteren: Mens & Maatschappij, Natuur & Technologie, Taal & Cultuur. Door de inhoud van vakken binnen die clusters in samenhang aan te bieden leren leerlingen vakoverstijgend denken en werken. Dat adviseert het Platform Onderwijs2032 dat in opdracht van het kabinet de inhoud van het onderwijs tegen het licht heeft gehouden.

Meer informatie over de inhoud van het advies vind je in dit model. Ook kun je natuurlijk het hele eindrapport bekijken.

2 Hoe is dit advies tot stand gekomen?

Het advies van het Platform Onderwijs2032 is tot stand gekomen op basis van een maatschappelijke dialoog, wetenschappelijke inzichten en voorbeelden uit het buitenland. Nadat de Platformleden op 1 oktober 2015 de hoofdlijnen van hun advies gepresenteerd hadden, zijn ze hierover in gesprek gegaan met het onderwijsveld (leraren, schoolleiders en andere professionals uit het onderwijs). Ook ontving het Platform zo’n tweehonderd inhoudelijke reacties op het voorlopige advies.

Meer informatie over het hele traject vind je in deze touchcast: een interactieve animatie van het hele Onderwijs2032-traject, vol uitstapjes naar andere video’s, documenten en mediafragmenten.

3 Wat betekent dit advies voor de toekomst van het onderwijs?

De eerste stap op weg naar toekomstgericht onderwijs is gezet: het eindadvies van het Platform Onderwijs2032 ligt er. Dit advies bevat een breed gedeelde visie op hoe dit onderwijs eruit zou moeten zien. Tijd voor een volgende stap: het vertalen van de visie naar een concreet, vernieuwd curriculum. Dat gebeurt in een nieuwe fase die tot eind 2016 duurt: de ontwerpfase. In die periode gaat het Ontwerpteam2032, bestaande uit onder anderen leraren en curriculumexperts, met de visie van het Platform aan de slag. Met een uitdagende opdracht: een ontwerp maken voor een nieuw curriculum voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo en praktijkonderwijs) en speciaal onderwijs.

4 Hoe worden leraren en scholen betrokken bij het vervolg?

Veel leraren en scholen brengen de ideeën uit het advies van het Platform Onderwijs2032 nu al in de praktijk. Andere willen hier graag zo snel mogelijk mee starten. Om de visie van het Platform te vertalen naar een concreet ontwerp voor toekomstgericht onderwijs, is die praktijkervaring hard nodig. Daarom gaan leraren en scholen in 2016 in zogeheten leerlabs aan de slag met het Onderwijs2032-advies, samen met onder andere maatschappelijke organisaties, lerarenopleidingen en uitgeverijen. In een leerlab worden over algemene of juist specifieke onderwerpen uit het advies ervaringen uitgewisseld, oplossingen bedacht, voorbeelden in kaart gebracht en voorstellen voor landelijke uitwerking getest op haalbaarheid en uitvoerbaarheid.

5 Hoe kan ik zelf meedoen aan de discussie?

Tot het moment dat het ontwerpteam is gestart, verzamelt het platform tips om de ontwerpfase zo slim mogelijk en met zoveel mogelijk verschillende expertise te organiseren. De grote hoeveelheid voorbeelden en reacties die zijn aangedragen tijdens de dialoogfase in 2015, is daarbij enorm waardevol. Daarnaast is het platform op zoek naar scholen, leraren en andere betrokkenen die een bijdrage willen leveren aan de ontwerpfase en/of tips willen meegeven. Breng je bijvoorbeeld al (onderdelen van) het Onderwijs2032-advies in de praktijk? Wat zijn de ervaringen bij jou op school? Of heb je suggesties over hoe het werken aan persoonsvorming en de kernen het beste vorm kunnen krijgen? En hoe zorg je dat het onderwijsprogramma niet overvol raakt en de samenhang helder is?

Algemene opmerkingen over de doorontwikkeling van het Onderwijs2032-advies kun je aan het platform laten weten op deze pagina. Je kunt ook een reactie/suggestie/tip achterlaten per onderdeel van het advies.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.