Méér mannen voor de klas na bijzondere treinreis

Een dag lang met een trein door het land om te gamen, te sporten en andere leuke dingen te doen? Welke jonge man wil dat nou niet? Het is de kick-off van de Veel Meer Meester Campagne, die jongens moet aanmoedigen voor een baan als leerkracht in het basisonderwijs te kiezen. Een trein zonder vrouwen dus. Alhoewel, minister Jet Bussemaker mocht ook even mee treinen. 

De bijzondere campagnetrein reed op donderdag 15 oktober van Leeuwarden naar Eindhoven, met de naam ‘Veel Meer Meester’-rit. De reis werd georganiseerd door drie hogescholen met een innovatieve lerarenopleiding: de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Stenden Hogeschool in Leeuwarden en de Fontys Hogeschool in Eindhoven. We vroegen Margot Pressers – werkzaam op de Fontys Hogeschool en organisator van de treinreis – naar de meerwaarde van mannen voor de klas.

1 Waarom is het nodig, meer mannen op de PABO?

‘Zowel jongens, meisjes, hun ouders en professionals binnen het onderwijs geven aan meer mannen voor de klas te willen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mannen en vrouwen even goed les geven, maar dat kinderen wel een andere beleving hebben van een man of een vrouw. De balans moet weer terug in de teams.’

2 Wat zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen voor de klas?

‘Mannen hebben over het algemeen meer affiniteit met het gebruik van ICT in het onderwijs, vullen het bewegingsonderwijs anders in en communiceren anders dan vrouwen. Mannen relativeren over het algemeen meer en gebruiken meer humor in hun taal. Zowel jongens als meisjes hebben baat bij die diversiteit en afwisseling.’

3 En wat is het effect op leerlingen?

‘Het blijkt ook dat mannen zich herkennen in het gedrag van jongens en hier meer begrip voor hebben. Dat geldt ook voor de manier waarop jongens leren en zich ontwikkelen. Jongens op hun beurt voelen zich vaak meer aangesproken door mannen. Zij zijn voor hen een inspiratiebron. In het kort: teams met vrouwen én mannen geeft een andere, betere dynamiek.’

4 Fontys Hogeschool is een van de voorlopers op dit gebied. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

‘Wij zijn er al jaren mee bezig. Jongens die bij ons beginnen, worden niet verdeeld over verschillende grote groepen meisjes, maar geclusterd. Ook passen we het curriculum voor jongens aan: er is meer aandacht voor ondernemerschap, innovatie, wetenschap, techniek en sport.’

5 Kun je een voorbeeld geven van een aangepast curriculum?

‘We sturen jongens bijvoorbeeld nooit voor hun eerste stage naar een kleuterklas. Het verzorgende aspect wat hier bij komt kijken, is voor jonge mannen minder aantrekkelijk. Tegelijk doen we onderzoek naar het fenomeen van mannen voor de klas, op dit moment bijvoorbeeld naar de verschillen in het brein tussen jongens en meisjes, én het effect op studiesuccessen in het hbo en specifiek de pabo.’

Reactie minister Bussemaker

Minister Bussemaker is blij met het initiatief van de drie hogescholen. In een brief aan hogescholen vertelt zij hoe belangrijk het is om meer mannen te interesseren om leraar te worden. Een divers team maakt een school immers sterker, en meer variatie in de lerarenkamer is beter voor de ontwikkeling van het kind. Ook belooft de minister de beleidsontwikkeling te zullen blijven steunen. 

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.