Vraag & antwoord: het Lerarenregister

Regelmatig plaatsen we stellingen op de Facebookpagina van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap . Leraren wisselen ervaringen en meningen uit en gaan met elkaar in gesprek over hun visie op het onderwijs. In oktober vroegen we jullie te reageren op drie stellingen over het Lerarenregister. Dat leverde interessante discussies op! Ook merkten we op Facebook dat er nog vragen en onduidelijkheden leven. Hieronder geven we daar antwoord op. 

#STELLING 1: “Het lerarenregister is niet te vergelijken met het register in de medische wereld.”

Facebook 1

1 Waarom moet er een Lerarenregister komen?

Voor de kwaliteit van onderwijs is de kwaliteit van leraren van doorslaggevend belang. Maar ondanks de behoefte van veel leraren om aan hun professionele ontwikkeling te werken, is er niet altijd voldoende ruimte om hier echt goed werk van te maken. Via het register kun je zichtbaar maken hoe jij je blijft ontwikkelen, of dat nu cursussen zijn of bijvoorbeeld informele activiteiten zoals peer review-gesprekken.

2 Wie heeft het Lerarenregister bedacht?

Het register is in 2012 gestart door de Onderwijscoöperatie. Het initiatief komt dus vanuit de beroepsgroep zelf. In 2017 gaat dit vrijwillige lerarenregister over in een verplicht register waar alle bevoegde leraren aan meedoen. Zo wordt ervoor gezorgd dat alle bevoegde leraren zich blijven ontwikkelen. Het wetgevingstraject is nu in volle gang. Als leraar kun je je dus nu al inschrijven; dat kan via registerleraar.nl.

3 Zijn er sancties als je je niet registreert?

Als professional ben je in de eerste plaats zelf aan zet om te bepalen hoe jouw professionele ontwikkeling eruit moet zien. Je kiest hiervoor passende activiteiten die je zichtbaar maakt in het register. Je beheert zelf je eigen dossier in het register. Daarbij moet je minimaal voldoen aan de (her)registratie-eisen, die door de beroepsgroep zelf wordt opgesteld.

Leraren die hier niet aan voldoen en die worden uitgeschreven of leraren die niet staan geregistreerd mogen volgens de wet niet langer zelfstandig voor de klas staan. Als je nog niet over de juiste bevoegdheid beschikt, krijg je tijd om je bevoegdheid te halen. Dit wordt zichtbaar via het registervoorportaal.

#STELLING 2: “Het lerarenregister moet ook een keurmerk voor cursussen worden.”

Facebook 2

4 Wordt het Lerarenregister ook een keurmerk voor cursussen?

Op Facebook werd onlangs de discussie gevoerd of het Lerarenregister ook een ‘keurmerk’ moet worden voor professionaliseringsactiviteiten. Hoewel er momenteel geen expliciet keurmerk is, geven commissies van leraren al wel hun oordeel over gevolgde opleidingen, cursussen, studiedagen en conferenties. Ook informeel leren, zoals peer review en bloggen over onderwijs, krijgt een plaats in het register. Leraren werken uit hoe dat gewaardeerd kan worden. Ook wordt onderzocht hoe feedback van leraren gebruikt kan worden om de kwaliteit van het aanbod in kaart te brengen.

5 Hoe zorgt het Lerarenregister voor betere kwaliteit van scholingsactiviteiten?

Het professionaliseringsaanbod wordt in het Lerarenregister getoetst door commissies van leraren. Elke cursus of activiteit wordt beoordeeld en gevalideerd op basis van de kwaliteit en waarde voor het onderwijs. Zo krijgt de kwaliteit van cursussen een impuls. Ook wordt onderzocht hoe feedback van leraren gebruikt kan worden om de kwaliteit van het aanbod in kaart te brengen Als je zelf actief wil deelnemen aan de ontwikkeling van het register kun je dit aangeven bij ‘accountgegevens’. Iedereen die in het register staat, krijgt de gelegenheid hier iets over te zeggen en er aan mee te werken.

#STELLING 3: “De beroepsgroep moet zelf bijscholing selecteren waarmee het niveau van de beroepsgroep omhoog gaat.”

Facebook 3

6 Hoe zorgt het Lerarenregister ervoor dat leraren zich gaan bijscholen?

Met de invoering van het Lerarenregister wordt ook het recht op ‘professionele ontwikkeling’ vastgelegd. De werkgever moet de leraren in staat stellen om in ieder geval te voldoen aan de eisen die de beroepsgroep via het lerarenregister stelt. Ook helpt het register leraren om zichtbaar te maken hoe zij zich blijven ontwikkelen, of dat nu cursussen zijn of bijvoorbeeld informele activiteiten zoals peer review-gesprekken. Op basis van het register kun je gemakkelijk met je werkgever in gesprek. Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke activiteiten je al hebt ondernomen en bespreken hoe jij je verder wilt ontwikkelen.

7 Hoe draagt bijscholing van leraren bij aan beter onderwijs?

Goed onderwijs begint bij goede leerkrachten. Het onderwijs aan leerlingen en studenten verbetert, als leraren hun kennis actueel houden en hun vaardigheden aanscherpen en verder ontwikkelen. Professionalisering kan daarin een belangrijke rol spelen. Als professional ben je in eerste plaats zelf aan zet om te bepalen hoe jouw professionele ontwikkeling eruit moet zien. Je kiest hiervoor passende activiteiten en die neem je op in jouw eigen dossier in het Lerarenregister. Zo laat je zien dat jij je vak serieus neemt, bekwaam bent en blijft.

Discussieer verder

Vind jij jouw professionele ontwikkeling ook belangrijk? Praat erover verder met je collega’s. We hebben een PowerPoint in elkaar gezet om je een handje te helpen. Daarin vind je stellingen over het Lerarenregister om de discussie te starten.

Je kunt ook een ambassadeur bij jou op school uitnodigen via info@onderwijscooperatie.nl. Ambassadeurs zijn leraren die een dag in de week voor de Onderwijscoöperatie werken. Ze komen graag op scholen langs om gesprekken te voeren of presentaties te geven over professionele ontwikkeling.

Plaats een reactie!

Heb jij nog een andere vraag over het Lerarenregister? Of wil jij meningen of ervaringen delen met andere leraren? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Ik vind het leraren register top! Ik heb zelf ervaring als stagiaire met onbevoegde docenten als directe begeleiders. Zij weten totaal niet waar ik mee bezig ben en hebben liever dat ik mijn schoolopdrachten niet uit voer. Verder vind ik het ook erg jammer dat er weinig word gespart tussen stagiaires en docenten over de ontwikkelingen binnen het onderwijs. Vergeet niet dit is mijn ervaring dat wil niet zeggen dat het overal zo is!

    Van: Anoniem | 14-12-2015, 22:41

  • Het Lerarenregister kan bijdragen aan de professionalisering van de docenten. Actief lerend opstellen is nodig om goede docent te zijn en te blijven. Dit voorbeeld moeten we uitdragen naar alle collega's en alle studenten.

    Ook zijn er een aantal vragen bij mij en mijn collega's.
    Mbo docenten kunnen zich ook vakgericht bijscholen. Hoe is dat in het register opgenomen? En wie bepaald wat een goede vaktechnische bijscholing is?
    Informeel wordt veel geleerd. Peer view, observaties en ook onderlinge gesprekken zouden gewaardeerd moeten kunnen worden.
    Hoe wordt de meerwaarde gemeten van een scholing? Het volgen van de scholing is een ding. Je handelen in de praktijk veranderen en de kennis overdragen naar anderen zie ik niet terug in het register.
    Tot slot is het bepalen van de herregistratie-eisen deel van de beroepsgroep. Het Mbo, wat vakgericht opleidt is vertegenwoordigd in een beroepsvereniging, BVMBO. Deze beroepsvereniging is bij uitstek geschikt om de eisen voor de herregistratie mee in te richten. Dit omdat de BVMBO zich alleen richt op het Mbo waarin enthousiaste en bekwame docenten van het Mbo zich hebben verenigd.
    Hopelijk worden deze opmerkingen in overweging genomen.

    Met vriendelijke groet,
    Giel Kessels

    Van: Giel Kessels | 14-12-2015, 22:37

  • Wat houdt dit in voor schooleiders die al jaren niet meer voor de klas staan en dit mogelijk in hun toekomst wel zouden willen? Vaak goede docenten die geen les meer geven, maar dit na enig inlezen snel weer kunnen als men dit zou willen. Pedagogiek en didactiek verleer je niet, hooguit bijspijkeren. Sluit je de 'deur van de klas' als je jezelf niet 'kunt' registreren, omdat je nu geen les (meer) geeft?

    Van: Nico Moen | 14-12-2015, 21:40