ROC TOP Amsterdam maakt handleiding over kritische gebeurtenissen
We schreven er al eerder over op de Lerarenagenda: hoe kun je als leraar het beste omgaan met de aanslagen in Parijs? ROC TOP Amsterdam maakte een handleiding om lastige en emotionele gesprekken in de klas te bespreken.
Naast achtergrondinformatie over controversiële en emotionele onderwerpen (zoals aanslagen, maar ook drugs, abortus, racisme en vluchtelingen), staat de twaalf pagina’s tellende handleiding vol met goede tips voor teams en voor in de klas.
Adviezen
Voor docententeams is het bijvoorbeeld handig om vooraf het beleid van de school vast te stellen. Zo raden de auteurs van de handleiding aan om in teamverband vast te stellen wat je in de klas gaatn bespreken, inclusief mogelijke dilemma’s en gespreksvormen. Het is ook goed om je eigen persoonlijke vooronderstellingen te benoemen en te bespreken.
De handleiding adviseert om het gesprek in de klas te voeren aan de hand van een beproefde gespreksmethode zoals LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen). Daarnaast is het vooral belangrijk om neutraal te blijven: meningen niet voorstellen als feiten, wij-zij-situaties voorkomen en leerlingen bijvoorbeeld te laten begrijpen dat primaire reacties niet veel opleveren. En ook: benadrukken dat conflicten/controversen kansen zijn om te leren en te groeien.
Stappenplan
De handleiding bevat ook een stappenplan met praktische voorbeelden hoe je als leraar kunt omgaan met racistische of extreme opmerkingen, inclusief manieren om te reageren (bijvoorbeeld confronteren of doorvragen, met toelichting).
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.