Vraag en antwoord: professionele ontwikkeling

Op de Dag van de Leraar bespraken leraren verschillende actuele thema’s met minister Jet Bussemaker, staatsecretaris Dekker en met elkaar in een online talkshow. Omdat tijdens dit webinar een grote hoeveelheid verschillende vragen is gesteld, kan niet elke vraag individueel worden beantwoord, maar doen we dit met drie artikelen. Het tweede gespreksonderwerp was professionele ontwikkeling. In dit artikel geven we antwoord op vragen met betrekking tot dit onderwerp.

Uit de online talkshow

Start van het Lerarenregister

Wat zijn de voordelen van het Lerarenregister?

Voor de kwaliteit van onderwijs is de kwaliteit van leraren van doorslaggevend belang. Ondanks de behoefte van veel leraren om aan hun professionele ontwikkeling te werken, is er niet altijd voldoende ruimte en gelegenheid om hier echt goed werk van te maken. Bovendien sluiten activiteiten niet altijd goed aan op de ontwikkelwensen en –behoeften van leraren. Via het register kunnen leraren zichtbaar maken welke activiteiten zij besluiten te ondernemen, of dat nu cursussen zijn of bijvoorbeeld peer review-gesprekken. Het register brengt vervolgens in kaart hoe de verschillende activiteiten door leraren worden gewaardeerd.

Drie overige voordelen op een rij:

• Leraren bepalen zelf hoe hun persoonlijke professionele ontwikkeling eruit moet zien. Je kiest passende activiteiten die je zichtbaar maakt in het register. Je beheert zelf jouw dossier in het register. Daarbij moet je minimaal voldoen aan de (her)registratie-eisen, die door de beroepsgroep zelf worden opgesteld. Daarnaast blijft de werkgever-werknemer relatie zoals hij is. Er blijven dus ook schoolgebonden activiteiten of ontwikkelwensen vanuit de werkgever. Op basis van het register kun je gemakkelijk met je werkgever in gesprek. Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke activiteiten je al hebt ondernomen en bespreken hoe jij je verder wilt ontwikkelen en waar vanuit de werkgever behoefte aan is.

• Ook draagt het register bij aan een sterke beroepsgroep. De eisen voor registratie en de criteria voor professionele ontwikkeling worden namelijk door leraren zelf ontwikkeld en actueel gehouden. Als je wilt kun je hier zelf actief aan deelnemen. In het register kun je dit aangeven bij ‘accountgegevens’.

• Door je te registreren als leraar laat je zien dat je bevoegd en bekwaam bent én hieraan blijft werken. Leerlingen, ouders, collega’s en schoolleiding kunnen vertrouwen op jouw professionaliteit. Goed voor het imago van de leraar en het onderwijs.

Wanneer wordt er gestart met het Lerarenregister?

Het register is in 2012 gestart door de Onderwijscoöperatie. Het initiatief komt dus vanuit de beroepsgroep zelf. In 2017 gaat dit vrijwillige lerarenregister over in een verplicht register waar alle leraren aan meedoen. Zo wordt ervoor gezorgd dat alle leraren zich blijven ontwikkelen en daar voldoende geld, tijd en ruimte voor krijgen. Het wetgevingstraject is nu in volle gang. Als leraar kun je je dus nu al inschrijven; dat kan via registerleraar.nl.

Wat gebeurt er als ik mij niet registreer in 2017?

Niet geregistreerd staan of uitschrijving betekent - op basis van de wet - dat je niet langer zelfstandig voor de klas mag staan. Als je bevoegd bent om les te geven, registreer je je in 2017 in het register. Als je nog niet over de juiste bevoegdheid beschikt, krijg je tijd om je bevoegdheid te halen. Dit wordt zichtbaar via het registervoorportaal. Niet registreren betekent dus dat je geen les meer mag geven. Wat dit precies betekent voor de arbeidsrelatie is een zaak voor de sociale partners. Hierover kunnen afspraken worden gemaakt in de cao.

Invulling van het lerarenregister

Kan ik ook eerder gevolgde trainingen en cursussen invullen in het register?

Ja. In het register kun je zelf al je gevolgde opleidingen, cursussen, trainingen en andere formele en informele professionaliseringsactiviteiten aangeven. Deze activiteiten worden getoetst door lerarenpanels: elke cursus of activiteit krijgt punten toegekend op basis van de kwaliteit en waarde voor het onderwijs. Deze criteria worden door de beroepsgroep zelf ontwikkeld en actueel gehouden. Als je wilt kun je hier zelf actief aan deelnemen. In het register kun je dit aangeven bij ‘account’. Iedereen die in het register staat, heeft de gelegenheid hier iets over te zeggen volgens het principe one man, one vote. Want elke geregistreerde leraar krijgt directe zeggenschap over het Lerarenregister.

Kan ik ook informele vormen van professionalisering invullen in het register?

Ja. In het Lerarenregister kun je vanaf 2017 ook ‘informeel’ leren registreren, zoals het deelnemen aan een collegiale visitatie, het lezen van een vakblad, of online de ontwikkelingen in het vak bijhouden. Ook relevante werkervaring buiten het onderwijs, zoals bijvoorbeeld een PhD of docentstage, kun je toevoegen in het register. Het gaat er om dat deze activiteiten bijdragen aan jouw ontwikkeling als leraar. Informeel leren kun je ook nu al in het vrijwillige register registreren.

Deze activiteiten worden getoetst door lerarenpanels: elke cursus of activiteit krijgt punten toegekend op basis van de kwaliteit en waarde voor het onderwijs. Deze criteria worden door de beroepsgroep zelf ontwikkeld en actueel gehouden. Als je wilt kun je hier zelf actief aan deelnemen. In het register kun je dit aangeven bij ‘account’. Iedereen die in het register staat, heeft de gelegenheid hier iets over te zeggen.

Effect van het Lerarenregister

Hoe kan ik als interimmer effectief gebruik maken van het lerarenregister?

Het register is bedoeld voor alle bevoegde leraren en dus ook voor interim docenten. Zo maak je potentiële werkgevers zichtbaar dat je bekwaam en bevoegd bent om les te geven, krijg je zelf beter grip en zicht op je eigen professionele ontwikkeling, en help je de kwaliteit van opleidingen en nascholingsaanbod een impuls te geven. Omdat de (her)registratiecriteria voor professionele ontwikkeling door leraren zelf worden ontwikkeld en actueel gehouden, draagt het register tevens bij aan een sterke beroepsgroep.

Wat is het effect van het Lerarenregister op de administratieve druk?

Aanmelden voor het Lerarenregister doe je één keer: door je te registreren toon je aan dat je bevoegd en bekwaam bent om les te geven. Als je wilt, kun je dit nu al doen op de website registerleraar.nl. Vervolgens kun je bij iedere cursus, training of andere professionaliseringsactiviteit, inloggen op jouw dossier om je gegevens bij te werken. Je kunt er ook voor kiezen om al je activiteiten in één keer in te voeren. Momenteel wordt een gebruiksvriendelijke online omgeving gebouwd, om de administratieve druk op leraren laag te houden.

Professionalisering door leraren

Worden de uren die nodig zijn voor professionalisering opgenomen in de cao? Hoeveel uren zijn er nodig voor het lerarenregister?

Het huidige vrijwillige lerarenregister is gebaseerd op een scholingsomvang van in totaal 160 uur per vier jaar. De verwachting is dat deze scholingsomvang ook zal gelden voor het verplichte lerarenregister. Dat betekent dat een leraar per jaar gemiddeld 40 uur werkt aan zijn eigen professionele ontwikkeling. Hiervoor maakt hij zelf de keuze welke activiteiten hij onderneemt om aan de eisen van de beroepsgroep te voldoen. Deze scholingsomvang valt ruim binnen de uren die op basis van de cao in de verschillende sectoren al beschikbaar zijn voor scholing.

Hoe is professionele ontwikkeling te regelen, wanneer er geen invaller geregeld kan worden?

Afspraken over scholing zijn een zaak tussen werkgevers en werknemers. De werkgever is verantwoordelijk voor het in staat stellen van de leraar om aan zijn bekwaamheidsonderhoud te voldoen. Over de planning van activiteiten maak je dus afspraken met je werkgever.

Het kan natuurlijk voorkomen dat er in een beperkte periode geen ruimte is voor professionaliseringsactiviteiten, bijvoorbeeld door vervangingsproblemen. Ga dan met je school- of teamleider in overleg en maak afspraken over hoe jouw professionele ontwikkeling past binnen de planning van de school. Overigens is niet voor elke scholingsactiviteit vervanging nodig. Waardevolle vormen van informeel leren, zoals intervisie of peer review, kunnen juist invulling krijgen tijdens lestijd.

Hoe wordt bepaald welke cursus (of training, opleiding, etc) ik moet volgen?

Je bent in de eerste plaats zelf aan zet als professional om te bepalen hoe jouw professionele ontwikkeling eruit moet zien. Je kiest hiervoor passende activiteiten en dat maak je zichtbaar in het register. Daarbij moet je minimaal voldoen aan de (her)registratie-eisen, die door de beroepsgroep zelf worden opgesteld. De werkgever-werknemer relatie verandert niet: er blijven dus schoolgebonden activiteiten en ontwikkelwensen vanuit de werkgever. Om te bepalen wat hiervoor nodig is, ga je in gesprek met jouw school- of teamleider.  

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • I'm pleased that I seen this website, precisely the proper information that I was trying to find! adgbfbacabdkecdg

    Van: Smithg872 | 12-03-2016, 15:17

  • Ik zie in jullie publicaties vooral de focus op PO en VO. Is het lerarenregister vanaf 2017 ook verplicht voor het beroepsonderwijs? MBO - HBO?

    Van: herjon nieuwburg | 16-12-2015, 14:48