Zomerblog: feedback voor de meester

De weken voor de zomer gaan altijd in een flits voorbij. De paaseieren zijn nog niet opgeruimd of het volgende project, de volgende toetsperiode of het volgende feest komt er alweer aan. Het einde van het schooljaar is hectisch voor een leerkracht. Je wilt nog even de laatste stof behandelen, een paar ouders spreken, ruzies oplossen, alles goed overdragen en ervoor zorgen dat de kinderen vol kennis de zomer in gaan. En dan komt het. Als je eindelijk niets hoeft te organiseren, geen leerlingen hoeft te helpen, en geen stof hoeft uit te leggen: de zomerse reflectie.

Jan Willem Hengeveld
Jan Willem Hengeveld, leraar groep 5 en beleidsmedewerker ministerie van OCW

Hoewel veel mensen het vervelend vinden om in de vakantie aan hun werk te denken, ben ik ervan overtuigd dat dit een van de meest waardevolle momenten in het jaar is. Allerlei gedachten schieten door je hoofd. Hoe ben ik geweest als leerkracht? Heb ik het goed genoeg gedaan? Wat ga ik volgend jaar anders doen en hoe kan ik een betere leerkracht zijn? Je hebt na elke zomer weer een kans om opnieuw te beginnen. Je krijgt een klas vol uitgeruste, gemotiveerde leerlingen. Je zet de toon voor het nieuwe jaar, je creëert nieuwe routines, je laat je leerlingen weten wat je met ze wil bereiken. Deze nieuwe start is een belangrijk moment waarop je je de hele zomer kunt voorbereiden.

Leerlingen kennen je als geen ander

Er is geen beroep waarin je je zelf beter leert kennen, dan het beroep van leerkracht. Basisschoolleerlingen zeggen altijd wat ze vinden, wat ze denken en wat ze zien. Het zijn loyale, vriendelijke wezens. Ze hechten zich aan je, willen graag naar je luisteren en staan open voor feedback. Maar ze zijn ook niet bang om hun mening te geven. Na een jaar kennen je leerlingen jou als geen ander. Ze hebben bijna 1000 uur naar je geluisterd, je aan het werk gezien, en jouw emoties ervaren. Wie kan jou beter vertellen hoe je een betere leerkracht kan zijn dan je eigen leerlingen? Soms komt dit best dichtbij. Dan blijkt dat je niet alleen voor de klas staat als leerkracht, maar vooral als persoon.

Vragenlijst Interpersoonlijk Leerkrachtgedrag

Elk jaar sta ik uitgebreid met mijn leerlingen stil bij hoe ik ben als leerkracht. Ik laat ze de Vragenlijst Interpersoonlijk Leerkrachtgedrag van de Universiteit Utrecht invullen, waarin leerlingen reageren op stellingen als: ‘De meester wordt vaak boos’, of: ‘Als de meester vraagt of het stil is praten we toch door’. Uiteindelijk komt er een profiel uit van hoe leerlingen jou zien. Dit was ik als leraar in het afgelopen jaar:

Diagram profiel leraar

Tips en tops

Er staat veel in waar ik blij mee ben. Zo zien leerlingen mij als begrijpend en helpend. Maar soms komen hun meningen niet overeen met de leraar die ik wil zijn. Uit de vragenlijst blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen mij soms zien als corrigerend en dwingend. Ik vraag mij af hoe dat komt. Het wordt nog confronterender. Ik vraag mijn leerlingen hoe ik een betere meester kan zijn. Op een blaadje noteren ze ‘tips en tops’.

Een greep uit de tips en tops van mijn groep 5:

Tops en tips voor de leraar nummer 1

Top: ‘Je vertelde enthousiast, deed veel leuke dingen en nog veel meer’
Tip: Als iemand vervelend doet, neem hem even mee naar de hal, laat dat niet aan ons merken’

Tops en tips voor de leraar nummer 2

Tip: Als iemand vervelend doet, neem hem even mee naar de hal, laat dat niet aan ons merken’

Tops en tips voor de leraar nummer 6

Top: Je ziet er altijd goed uit
Tip 1: Harder praten
Tip 2: Meer kinderen de beurt geven en niet dezelfde

Tops en tips voor de leraar nummer 4

Top: Je kunt goed uitleg geven voor iemand die het nog steeds niet snapt

Ik heb mijn huiswerk weer gehad voor deze zomer en ga nog eens goed nadenken over hoe ik een nog betere leerkracht kan zijn voor mijn leerlingen. Met de feedback van mijn leerlingen in gedachten begin ik na de zomer weer aan een nieuw schooljaar met nieuwe kansen. Ik neem nog een biertje, op naar het nieuwe jaar :)

Wat ga jij volgend jaar anders doen? Deel het in de reacties hieronder.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Heel waardevol om regelmatig om feedback te vragen. Goede feedback geeft je een perfecte leermotivatie! Wat minstens zo interessant is : naast wat je anders gaat doen, vooral je af te vragen hoe je dat gaat doen...

    Van: Marie Pastoor | 25-08-2015, 10:49

  • @Anton - Heb het boek gelezen en de cursus gevolgd, erg waardevol! Voor dit jaar heb ik voorin de klas een grote vaas gezet met pingpongballetjes. Op elk balletje staat een naam van een kind. Daarnaast zit er een mystery-pingpongbal in waarna de leerlingen mogen kiezen uit een mop of een kleine energizer tussendoor.

    Van: Jan Willem Hengeveld | 24-08-2015, 09:24

  • Lees het boek "Teach like a champion" van het CED en je zult daarna met geweldige werkvormen ervaren dat ieder kind een beurt krijgt. Vooral belangrijk dat alle leerlingen eerst nadenken voordat die verrassende beurten gegeven worden.

    Van: Anton Tins | 17-08-2015, 20:24

  • Mooi om te lezen! Feedback is zeker waardevol.

    Van: Dimiam | 15-08-2015, 20:33