Terugkijktip: leraren in gesprek met minister en staatssecretaris

Afgelopen maandag 5 oktober stond helemaal in het teken van jou: de leraar. Alle leraren van Nederland werden op de ‘Dag van de Leraar’ in het zonnetje gezet. Ook was het een moment voor reflectie. Want hoe kunnen we starters beter begeleiden? Hoe draagt het Lerarenregister bij aan professionalisering? En hoe bereiden we onze leerlingen voor op de wereld van 2032? In een online talkshow gingen leraren met elkaar en met de minister en staatssecretaris in gesprek. 

Het webinar kun je online terugkijken. Het programma bestaat uit drie delen en duurt één uur. Als je wilt kun je terug- en vooruit spoelen door op de slides te klikken. Onder andere deze onderwerpen kwamen aan bod: 

Waarom de Dag van de Leraar

Minister Jet Bussemaker: ‘Het is heel belangrijk dat er minstens één dag in het jaar is dat we stil staan bij de professionaliteit van de leraar. Het is van groot belang dat leraren met elkaar en met anderen nadenken over hoe ze hun beroep zien en hoe ze dat misschien nog beter kunnen aanpassen aan de uitdagingen van vandaag en morgen.’

Uitdagingen van de startende leraar

Femke Cools, leraar van het jaar (po) 2014: ‘Toen ik als startende leerkracht begon bleek de praktijk moeilijk. Ik moest als invalleerkracht aan de slag – het lot van veel starters. Ik had geen begeleiding, geen vaste werkplek, wist niet waar ik het zoeken moest. Terwijl starters heel veel te bieden hebben. Er is heel veel talent. Maar de aansluiting tussen lerarenopleiding en school kan beter.’

Verplicht Lerarenregister: voor of tegen?

Docent Nederlands Michelle van Dijk: ‘Ik ben heel positief over de ontwikkeling van de docent. Maar dat gebeurt in de school, in het team. Die praktijk zie je in het Lerarenregister niet terug. […] Je kan nu ook al naar je schoolleider stappen en zeggen: ik wil deze cursus volgen. Dat register groeit uit tot een papieren – of in dit geval een digitale – tijger. 

Waarom leraren zich professionaliseren

Docent wiskunde René Kneybers: ‘Ik sta hier niet alleen als leraar. Ik heb namelijk ook een zoon die naar school gaat. En als ouder verwacht ik dat zijn leraren toch minstens een week per jaar besteden aan hun professionalisering. Die stem komt ook tot uiting in ons parlement, waar het overgrote deel voor een register is.’

Alle dagen stil staan bij ons onderwijs

Staatssecretaris Sander Dekker: ‘We nemen zoveel als vanzelfsprekend aan. Vijf dagen per week gaan leerlingen naar school en dan staan de leraren klaar. Dan vergeet je weleens dat het niet alleen een gaaf, maar ook een zwaar vak is. Daar mogen we best één dag per jaar bij stilstaan. Maar dat betekent niet dat we andere dagen minder stil moeten staan bij ons onderwijs.’

Schoolvakken van de toekomst

Jasper Rijpma, leraar van het jaar (vo) 2014: ‘Ik geef geschiedenis, maar ook een vak dat “grote denkers” heet. [...] Daarmee proberen we de samenhang tussen de vakken te verbeteren, in dit geval tussen geschiedenis en filosofie. Zo willen we leerlingen beter voorbereiden op de wereld.’

Wat vind jij?

Hoe kijk jij terug op het webinar? Wat wil jij de minister en staatssecretaris nog meegeven over de professionalisering van het vak? Laat een reactie achter onder dit artikel.

Jouw vraag

De deelnemersvragen die tijdens het webinar niet aan bod zijn gekomen, worden binnenkort op delerarenagenda.nl beanttwoord. Hou de site de komende tijd in de gaten!

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • I am a qualified (TEFL, Cambridge, etc) and experienced native English Teacher. What do you think of placing native speakers for all given languages at schools, in front of the classroom. In my years of experience, it works perfectly, the pupils learn a lot more, it equips them better for the further education and employment.
    I also acquired my appropriate Dutch qualifications, I speak, read and understand it perfectly, I played reverse psychology in learning the language so as to experience what my pupils experience. Please consider to allow native speakers in front of the classroom.
    Thank you kindly,

    Van: Bibi Asheba Nikijuluw | 30-11-2015, 10:52