Gelijke kansen bieden gaat vooral om luisteren

Alle leerlingen verdienen dezelfde kansen om op een plek terecht te komen waar ze volledig tot hun recht komen. Vanuit die gedachte is onlangs de Gelijke Kansen Alliantie opgericht. Een initiatief van OCW en diverse onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. De komende drie jaar wordt 87 miljoen euro uitgetrokken voor initiatieven die gelijke kansen bevorderen. Vanaf 2020 is structureel 26 miljoen euro beschikbaar.

Bijeenkomst Gelijke Kansen Alliantie
Beeld: Tirzah Schnater

Tekst en foto's: Tirzah Schnater

De Gelijke Kansen Alliantie is het antwoord op de steeds duidelijker wordende scheidslijn tussen kanshebbenden en kansarmen, aldus minister Bussemaker tijdens een bijeenkomst op de Amsterdamse ambachtsschool Het Schakel. Een scheidslijn die wordt onderbouwd door verschillende recente onderzoeken, zoals ‘De Staat van het Onderwijs’ van de Inspectie en de internationale analyse van het Nederlands onderwijsstelsel door de OESO.

Onderwijs heeft emanciperende rol

Gelijkgestemden vinden elkaar gemakkelijk, maar mensen met verschillende overtuigingen leven steeds meer langs elkaar heen, en niet mét elkaar. Veel oorzaken voor die scheidslijn bevinden zich maker buiten het onderwijs, maar minister Bussemaker vindt dat het onderwijs wél een emanciperende rol. Een rol die het onderwijs dan ook op zich moet nemen. ‘U en ik kunnen verschil maken in het leven van een ander. Daarvoor het is het ook nodig om het ongemak op te zoeken bij onszelf.’

Vier jongeren vertelden hoe zij hun weg vonden vanuit een niet bepaald kansrijke situatie. Daaruit bleek dat er veel pijnpunten zijn als het gaat om óngelijke kansen. Waarom ben je als mbo’er bijvoorbeeld geen ‘student’ en geniet je net als studenten in het hbo en wo niet dezelfde voordelen daarvan? Hoe kan het dat nog steeds veel docenten niet in staat zijn om het beste uit jezelf te halen en je juist naar beneden halen? ‘Luister meer naar ons’, was dan ook de hoofdboodschap tijdens de bijeenkomst.

Bijeenkomst Gelijke Kansen Alliantie 2
Beeld: Tirzah Schnater

Waar ga je heen, waar ben jij nodig?

De Brede School Academie in Utrecht, jongerencoachingsbureau JINC, Stichting Lezen & Schrijven, het Rotterdams Vakcollege De Hef en het Marnix Gymnasium in Rotterdam: al deze organisaties zijn al aan de slag met gelijke kansen.

Zo stelde Selma Klinkhamer, zodra ze directeur werd van De Hef, meteen een leerlingenraad in. ‘Vertel me, wat gaan we doen?’ vroeg ze vervolgens. Dat resulteerde onder meer in de nieuwe naam ‘De Hef’ waarop de leerlingen trots kunnen zijn: ‘Want het gevoel van verheffing zit erin, en het is een beroemde brug in Rotterdam’. Ook worden nu dagelijkse gesprekken gevoerd met leerlingen over onderwerpen als: ‘waar ga je heen, waar ben jij nodig’? ‘De leerlingen zijn mijn beste adviseurs geweest’, zei Selma Klinkhamer. Iemand die goed luisteren omzette in daden, was de algemene conclusie.

Talenten herkennen en daarmee iets doen

Staatssecretaris Dekker sloot af met te zeggen dat de Gelijke Kansen Alliantie laat zien dat we talenten beter herkennen en talentvolle leerlingen de kans geven iets met hun talent te doen. Hij

benadrukte ook dat het om meer gaat dan onderwijs alleen. Het gaat om een aanpak in zowel de diepte en de breedte, aldus de staatssecretaris.

Wil je meer weten over gelijke kansen voor jouw leerlingen? Kijk op de website van de Gelijke Kansen Alliantie.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.