Tijd voor professionalisering

Je ontwikkelen als docent, hoe doe je dat in het dagelijks leven? Drie jonge leraren vertellen en geven tips die opvallend universeel zijn.

Tekst en foto's: Tirzah Schnater

Leraar Ramon Moorlag
Ramon Moorlag vindt MOOCS machtig en scrumt met zijn collega's

Ramon Moorlag (31), geeft informaticales in de onder- en bovenbouw van het ds. Pierson College in Den Bosch. Hij is ook voorzitter van de vakvereniging informatie & ict.

Wat doe je om te professionaliseren?
‘Ik volg trainingen binnen mijn eigen school via de Pierson Academy, een intern nascholingstraject. De trainingen worden gegeven door collega’s en ook door mijzelf. Het gaat van een vernieuwde aanpak van didactiek tot het gebruik van devices in de les.

Verder zijn mijn leerlingen m’n grootste bron van nascholing. Ik bied een aantal talen aan om mee te programmeren. Een taal die ik nu nog niet spreek kan een leerling prima gebruiken. De concepten van het programmeren zijn bijna universeel. De taal is daarmee een soort dialect. Een leerling is prima in staat mij uit te leggen wat hij heeft gebouwd en hoe de gekozen taal werkt. Een mooi voorbeeld vind je hier: wat als een whiteboard zelf kon laten tekenen? Leerlingen bouwen een whiteboard dat door een computer volgetekend wordt op basis van een stemcommando.
Ook volg ik MOOCS: massive open online courses. Zoals deze, over hoe studenten denken en wat je daar uit kunt halen. Ik vind MOOCS machtig. Ik kom in contact met mensen met dezelfde mindset en leer iets 'cutting edge'.’

Hoe zorg je dat je in de realiteit van alledag toch aan jezelf kunt blijven werken?
‘Iedere dag rustig beginnen met een kopje koffie, de focus goed te houden op wat echt belangrijk is en vooral door veel met collega's en leerlingen overleggen over de toekomst. Waar gaan we heen en wat hebben we dan nodig? Dat doen we wekelijks op basis van Scrum, een projectmethodiek die ieder teamlid verplicht om een duidelijke groei in kaart te brengen. En natuurlijk ook in de wandelgangen of op de bank in de lerarenkamer. Volgens mij moet je goed opletten wat er staat te gebeuren. Soms ben je daarin leidend, soms volgend. Het laatste kan ik wat minder; ik heb graag sturing op mijn eigen ontwikkeling.’

Leraar Rianne Bakker
Rianne Bakker doet een master onderwijskunde en heeft anti-stress-tips bij de hand.

Rianne Bakker (28) geeft theoretische vakken bij Praktijkonderwijs Barneveld, zoals Nederlands, Engels, wiskunde en burgerschap.

Wat doe je om te professionaliseren?
‘Ik doe momenteel met de Lerarenbeurs een master Onderwijskunde. Een gouden kans. Ook zorg ik dat ik op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen, door vakbladen te lezen en bijvoorbeeld naar het Lerarencongres te gaan deze maand.

Binnen de school bemoei ik me ook graag tegen dingen aan. Zo zijn er nu professionele leergemeenschappen waarin docenten gestimuleerd worden een onderzoekende houding aan te nemen, en vanuit hun eigen dagelijkse praktijk onderzoek te doen naar nieuwe oplossingen. Ik zit in de aanstuurgroep van die gemeenschappen.’

Hoe zorg je dat je in de realiteit van alledag toch aan jezelf kunt blijven werken?
‘Onderwijs vind ik leuk, gelukkig, dus is het niet zo’n straf om je erin te verdiepen. Dit jaar ben ik heel bewust bezig met goed te bepalen waarin ik tijd investeer, en dat ik de uren die ik daarvoor heb ook echt aanhoud. Ik laat ook mijn teamleider steeds weten waar ik mee bezig ben. Het is goed om ook nee te zeggen en daarin assertief te zijn. In mijn portemonnee zit een kaartje met tien tips om niet gestrest te raken. Bijvoorbeeld: geef aandacht aan één ding tegelijk, kom vijf minuten eerder voor een afspraak, ga even de buitenlucht in. Het zijn kleine dingen, maar ze helpen.’

Leraar Lex Verhesen
Lex Verheesen doet aan leerKracht en neemt de tijd voor andere leuke dingen, zoals sporten en concerten.

Lex Verheesen (28) werkt op het UniC in Utrecht en op het Jeroen Bosch College in Den Bosch. Hij geeft informatica in de bovenbouw, en op het Jeroen Bosch ook Technologie & Toepassing en Informatie & Communicatie . Ook is hij daar mentor.

Wat doe je om te professionaliseren?
‘Op beide scholen besteden ze veel aandacht aan professionalisering. Zo nemen ze deel aan LeerKRACHT: samen nadenken over ons onderwijs en daar verantwoordelijkheid voor dragen. Hierdoor is er heel prettig totaal geen sprake van een eilandjescultuur.

Voor vakdidactische professionalisering moet ik buiten de schoolmuren zijn, aangezien ik op beide scholen de enige docent binnen de informaticasectie ben. Hiervoor ga ik geregeld naar docentennetwerken en ben ik betrokken de vakvereniging voor informaticadocenten. Een tijdje geleden was ik bij de presentatie van de conceptversie van het nieuwe examenprogramma voor informatica door de SLO. Voor mij een uitgelezen kans om met collega's over mijn vak te spreken. Ik vind het ook belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Daarvoor lees ik techblogs en probeer ik nieuwe technologieën uit. Niet alleen leerzaam maar ook een vorm van ontspanning voor mij.’

Hoe zorg je dat je in de realiteit van alledag toch aan jezelf kunt blijven werken?
‘Door naast mijn werk en alles wat ik doe ook tijd te nemen voor andere dingen: een uurtje sporten, wat drinken met vrienden of naar een concert. Dingen die uiteindelijk meer energie opleveren dan dat ze kosten.’

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.