Meer duidelijkheid over onderwijsregels

Scholen en leraren ervaren vaak meer regeldruk dan er werkelijk is, omdat niet altijd helder is hoe je de regels moet uitleggen. Minister Bussemaker wil meer duidelijkheid scheppen, door deze onduidelijkheden en andere klachten over regeldruk te inventariseren, openbaar te maken en er uitleg over te geven. 

Er zijn scholen die innoveren en nieuwe dingen uitproberen. Zij zoeken de ruimte op om zelf vorm te geven aan het curriculum, de organisatie, de roosters en de toetsen. Zo werken zij aan beter onderwijs. Sommige scholen zijn hierin nog terughoudend, vanwege de regelgeving en het toezicht. Vaak is er echter meer ruimte dan van tevoren gedacht. Minister Bussemaker wil nu samen met leraren en schoolleiders de knelpunten die worden ervaren in kaart brengen.

De Staat van de Leraar

Uit de Staat van de Leraar, het document dat leraren hebben gemaakt bij het Onderwijsverslag 2013-2014 van de Inspectie van het Onderwijs, blijkt dat leraren en scholen dikwijls onnodig regeldruk ervaren: ‘Heel recent pas zijn leraren en scholen zich gaan realiseren dat de feitelijke ‘regeldruk’ in het onderwijs kleiner is dan door velen wordt ervaren. Er blijkt meer ruimte om zelf dingen ánders te doen dan lang is aangenomen. Professionele ruimte kun je, met andere woorden, ook némen.’

Reactie minister Bussemaker

Minister Bussemaker is het van harte eens met die constatering: ‘Docenten moeten zich zoveel mogelijk kunnen concentreren op hun werk voor de klas. Omdat hun werk zo belangrijk is moet er enige regulering zijn, maar liefst niet meer dan strikt noodzakelijk. Ik ben blij dat docenten ook zelf de ruimte die ze hebben ontdekken en beschouw het als een dure plicht hen te helpen bij die ontdekkingstocht.’

In gesprek over regels

Het onderzoek ‘OCW in gesprek met leraren over regeldruk’ geeft aanbevelingen voor de verdere aanpak van regeldruk en werkdruk in het onderwijs. Deze aanbevelingen worden meegenomen bij de verdere uitvoering van de Regeldrukagenda. Leraren worden uitgedaagd om als klankbord mee te denken en te praten.

Sociale media

Via sociale media, zoals Twitter, LinkedIn en Facebook, roept het ministerie leraren en schoolleiders op hun ervaringen met regelgeving te delen. Goede voorbeelden, die laten zien wat er wel kan. Maar ook vragen, onduidelijkheden en zorgen uit de praktijk. Op deze site komt binnenkort een ‘Fact Check’ die duidelijkheid geeft over (veronderstelde) regels. Ook richten we een vaste plek in waar we ingaan op vragen en knelpunten.

Prangende vragen?

Kun je niet wachten? Plaats dan alvast een bericht op onze Facebookpagina. Ook kun je met prangende vragen terecht op de website van de Onderwijsinspectie. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Het is zinnig te reflecteren op onderwijsregels. Waar sprake is van regel-obesitas helpt de volgende, eenvoudige aanpak.

    Leg alle regels voor je neer, zoek op en verwijder:

    1. foute regels
    2. verouderde regels
    3. regels opgesteld uit angst
    4. regels voor lastige types (die zich niet aan regels houden)
    5. regels die tot communicatie dwingen (praatplicht)
    6. regels gemaakt uit beleidsijver (bureaucratie)

    Dit zoeken en verwijderen werkt voor wie dat alleen wil, maar misschien nog beter in een klein groepje.

    Bob Maas, eigenaar The Black Box

    Van: Bob Maas | 21-04-2015, 19:26

  • Er zijn besturen/directies die beweren dat ze op grond van de wet- en regelgeving aan (rugzak-) autistisch/dyslectische kinderen (klas-2) geen vrijstelling mogen geven van twee buitenlandse talen, alleen van onderdelen. Is dat juist?

    Van: Ab Kools | 15-04-2015, 17:18