Vraag en antwoord: startende leraren

Op de Dag van de Leraar bespraken leraren verschillende actuele thema’s met minister Jet Bussemaker, staatssecretaris Dekker en met elkaar in een online talkshow. Omdat tijdens dit webinar veel verschillende vragen zijn gesteld, kunnen we niet elke vraag individueel beantwoorden, maar doen we dit met drie artikelen. Eén van de gespreksonderwerpen was startende leraren. In dit artikel geven we antwoord op vragen over dit onderwerp. 

Uit de online talkshow

Informatie

Waar heb ik als starter recht op?

Werk jij als startende leraar in het primair onderwijs? In de cao PO 2014-2015 staat dat je recht hebt op een coach (niet voor leidinggevenden) en op extra tijd voor professionalisering (40 uur). Ook is afgesproken dat je vaardigheden worden vastgesteld met een observatie-instrument. Goede voorbeelden van deze instrumenten voor het primair onderwijs kun je vinden op deze lijst van de PO-raad.

In de cao van het voortgezet onderwijs is bepaald dat beginnende leraren in hun eerste jaar 20% recht hebben op lestijdreductie. In het tweede jaar is dat 10%.

In de cao voor het mbo staat dat je werkgever een regeling startende werknemers moeten hebben, waarin aandacht is voor de begeleiding van beginnende leraren. OCW stelt vanuit de kwaliteitsafspraken geld ter beschikking aan mbo-instellingen voor de professionalisering van docenten. Een onderdeel daarvan is de begeleiding van startende leraren.

Zijn er projecten waaraan onze school kan meedoen?

In het voortgezet onderwijs loopt het landelijke project ‘Begeleiding startende leraren in het voortgezet onderwijs.’ (BSL). Scholen krijgen subsidie om mee te doen aan een (wetenschappelijk) onderbouwd begeleidingstraject. In dit artikel op de Lerarenagenda vertellen jouw collega’s hoe ze dit traject hebben ervaren.

Wat zijn goede tips voor een startende docent?

Richt je op wat van belang is voor jouw lespraktijk. Plan niet te strak. Neem de tijd om je les te beginnen en zorg dat je van elke leerling iets te weten komt. Dit zijn leuke, goede en nuttige adviezen van collega’s en lerarenopleiders. In dit artikel op de Lerarenagenda lees je er meer over.

Werk je in het mbo? Dan is Young MBO misschien iets voor jou. In dit platform, dat op korte termijn van start gaat, kunnen jonge docenten netwerken en kennis en ervaring uitwisselen en delen.

Organisatie

Hebben jullie goede voorbeelden van scholen die de begeleiding goed hebben georganiseerd?

Kijk eens naar de Gelukkige Klas van het Lucas Onderwijs en de manier waarop het Christelijk Lyceum in Delft vijf jaar lang beginnende leraren coacht. Hoe werkt dat? En wat levert het op voor de school?

Hoe betrek je ervaren docenten bij de begeleiding van starters?

Scholen kunnen bijvoorbeeld in hun hrm-beleid regelen dat ervaren docenten ook hun deel van ‘pittige klassen’ op zich nemen en startende leraren begeleiden.

Ervaren leraren kunnen daarnaast systematisch observeren in de klas aan de hand van een gevalideerde vragenlijst. Het is wel aan te bevelen om hier een training in de volgen. Dat kan bijvoorbeeld via het landelijke BSL-project. Universitaire lerarenopleidingen verzorgen gratis cursussen voor scholen die zich voor dit project aanmelden.

Wat kunnen lerarenopleidingen doen?

Verschillende scholen werken samen met lerarenopleidingen. Een leuk voorbeeld daarvan zijn de leergemeenschappen van Pabo de Driestar en drie andere basisscholen. Ben je lerarenopleider en wil je meer weten over de laatste inzichten op het gebied van het opleiden van docenten? Dan is het boek ‘Leraren opleiden’ van Marco Snoek de moeite van het lezen waard.

Lerarenopleidingen zijn daarnaast vertegenwoordigd in het landelijke BSL-project. Ze hebben regionale plannen van aanpak opgesteld voor de begeleiding van startende leraren, waaraan scholen in het voortgezet onderwijs kunnen meedoen.

Verder maakt de begeleiding van starters deel uit van de subsidieregeling ‘Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen’. Deze regeling is bedoeld voor lerarenopleidingen en scholen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo. Samenwerking in de begeleiding van startende leraren maakt hier deel van uit, naast naast pesten, ouderbetrokkenheid, omgaan met verschillen/differentiëren en opbrengstgericht werken. Door betere aansluiting tussen lerarenopleidingen en scholen kunnen startende leraren in de praktijk effectiever zijn en voorkomt onnodige uitval van starters.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.