Hoe je een baan in het onderwijs kan combineren met het bedrijfsleven

Roy Lagerburg geeft het vak science (een combinatie van natuurkunde, scheikunde en biologie) op het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Buiten zijn werk in het onderwijs volgt hij als Eerst de Klas-trainee een intensieve opleiding tot topdocent én draait hij mee in een leiderschapsprogramma - een programma dat is vormgegeven door onder andere Philips, Siemens, Tata Steel en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Rou Lagenburg en mede-Eerst de Klassers op het ministerie van OCW
Roy Lagerburg (r) en mede-Eerst de Klassers (Foto: Xandra Baldessari /ministerie OCW)

Bij één van die organisaties zal hij binnenkort een jaar lang een project doen naast zijn baan als docent. Afgelopen vrijdag bezocht Roy het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, waar hij in gesprek ging met de minister. Hieronder zijn verslag.

Het gesprek met de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap missen? Dat zal ons toch niet gebeuren?! Er zijn problemen op het spoor en er zal de komende tijd geen trein vertrekken die mij en drie medetrainees naar Den Haag kan brengen. Het is vrijdagochtend en we staan op station Amsterdam Zuid.

We houden het hoofd koel en weten een auto te regelen. Zo komen we uiteindelijk stipt op tijd aan bij het ministerie. Nadat we ons gelegitimeerd hebben bij de ingang, nemen we de lift naar de zestiende verdieping. Aldaar moeten we een fantastisch uitzicht over de hofstad aan ons voorbij laten gaan - we moeten meteen door naar ons gesprek met de minister.

Onderwijs2032

De tijd vliegt. Na een half uur moet minister Bussemaker door naar een volgende afspraak. Ze neemt nog tijd voor een laatste vraag, en geeft ons het advies om onze passie te delen.

De rest van de dag worden we meegenomen in een achtbaan over beleid, onderzoek, inspectie en financiën, waarin we o.a. nadenken over stellingen voor het debat Onderwijs2032.

We sluiten de dag af met het bespreken van de mogelijkheden voor een project bij het ministerie. Gaan drie trainees zich vanaf mei bezighouden met Onderwijs2032, de kwaliteit van de lerarenopleidingen, of toch het binnenhalen van kennis uit het veld bij het ministerie?

Gepassioneerde en breed georiënteerde leraren

We krijgen een korte inleiding over het ministerie en dan komt minister Bussemaker zelf binnen. Ze groet ons hartelijk en benoemt haar enthousiasme over het traineeship Eerst de Klas. In het gesprek onderschrijft zij 'het belang van deskundige, breed georiënteerde en gepassioneerde leraren'.

Maar het gesprek is niet alleen maar rozengeur en maneschijn: we zijn ook kritisch over onze ervaringen in het onderwijs tot dusver. We stippende kwaliteit van de lerarenopleidingen aan en bepleiten we dat jonge en oude docenten vaker bij elkaar in de les kijken om van elkaar te leren. Ook vinden we dat er tussen scholen veel meer kennis en kunde uitgewisseld kan worden.

Leiderschapsprogramma

Eén van deze projecten zou dus invulling kunnen geven aan mijn leiderschapsprogramma, dat ik in het kader van Eerst de Klas volg. Het biedt mij de unieke mogelijkheid om kennis te maken met de meest toonaangevende bedrijven in Nederland, waarvan ik er één een jaar lang van binnen ga meemaken.

In combinatie met de trainingen 'persoonlijk leiderschap' bij De Baak, geeft dit mij een bijzondere kans om mij op persoonlijk vlak te ontwikkelen. Mijn medetrainees spelen hierbij een belangrijke rol. Samen worden we uitgedaagd goed naar onszelf en elkaar te kijken en daarvan te leren.

Voor de klas

Ik leer tijdens het leiderschapsprogramma een hoop vaardigheden die ik direct in de praktijk voor de klas kan toepassen.

Ik kan er bijvoorbeeld mijn voordeel mee doen als ik weet hoe ik overkom en wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Leerlingen weten je in korte tijd te doorgronden, of je het nou wil of niet. Dat is ook helemaal niet erg, maar ik kan mijn leiderschapskwaliteiten gebruiken om vol zelfvertrouwen voor de klas te staan en dit ook door te geven aan mijn leerlingen.

Andersom moet ik zelf ook mijn leerlingen zien te doorgronden. Dertig leerlingen, met ieder hun eigen interesses, leerstijl en kwaliteiten. Na het weekend sta ik weer vol passie voor de klas en probeer ik mijn leerlingen tijdens de scienceles mee te nemen op een reis door het heelal, met dertig verschillende routes en dertig verschillende snelheden.

Ik wil dat ook!

Heb je een hart voor het onderwijs maar heb je ook een bredere interesse? Wil je direct een betaalde baan als docent en tegelijkertijd je eerstegraads lesbevoegdheid halen? En wil je je graag op persoonlijk vlak ontwikkelen in een uitdagend leiderschapsprogramma? Eerst de Klas is een trainee-programma voor jonge academici, ontwikkeld door overheid, onderwijs en bedrijfsleven.

Meld je vóór 15 maart aan voor het trainee-programma Eerst de Klas!

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.