De week van een leraar-ambtenaar

Daar zit ik dan, naast de minister en tegenover de directeur van mijn lerarenopleiding. Ik denk bij mezelf: is dit nu de ultieme koppeling van praktijk en beleid? Ik ben nog maar een paar maanden werkzaam als leraar-ambtenaar. Binnen een week switch ik voortdurend van perspectief. Aan het begin van de week probeer ik een praktische bijdrage te leveren aan het onderwijsbeleid bij de directie HO&S. Aan het einde van de week probeer ik de beleidsvertaling te maken naar mijn werk op de pabo van de Hogeschool Leiden.

Janine Haenen VELON congres

Opleiden in de School

Kan ik altijd de koppeling tussen praktijk en beleid vinden? Soms wel, heel direct. Binnen een van mijn beleidstaken werk ik, samen met een collega-ambtenaar, aan een toekomstbeeld voor Opleiden in de School. Dit doen we door in gesprek te gaan met mensen uit de praktijk. Plotseling zit ik tegenover lectoren met bekende namen, werk ik samen met collega-lerarenopleiders en bereid ik een interactieve sessie voor met studenten. Beleidswerk dat veel praktischer was dan ik me vooraf had voorgesteld!

Twee brillen

Als ik tijd over heb en achter mijn bureau op de directie HO&S zit, houd ik me onder andere bezig met een procesevaluatie van ‘Wetenschap en Technologie (W&T) op de Pabo’s’. Inmiddels is de checklist afgevinkt. Het onderzoeksbureau is door een onafhankelijke beoordelingscommissie uitgekozen. Op dit moment lees ik de conceptrapportage met twee brillen: met praktische interesse over hoe verschillende pabo’s W&T in de praktijk vorm te geven én met een kritische blik, want het rapport moet voor het reces nog richting de Tweede Kamer.

Meer koppeling van praktijk en beleid

Gek genoeg lijkt het alsof ik het pendelen tussen beleid en praktijk lastiger vind tijdens mijn ‘pabodagen’. Op die dagen ben ik druk met het coördineren van de Academische Pabo. Ik geef die groep studenten dan les over pedagogisch handelen in de klas en begeleid hun stage op een binnenstadsschool in Leiden. Het lijkt alsof ik ‘met mijn voeten in de klei’ minder tijd heb om het beleidsperspectief te zien. Gelukkig mag ik nog een half jaar deze dubbelrol vervullen en bedenken hoe ik mijn studenten mee kan nemen in mijn beleidswerk. Volgend jaar ontwerpen zij binnen een module een eigen school. Misschien kan ik Onderwijs 2032 benaderen om met mijn studenten in gesprek te gaan? De ideeën en de contacten zijn er: op naar nog meer koppeling van praktijk en beleid!

Janine Haenen

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.