Ans Buys: ‘Voorlopers hebben al veel bereikt. De vaart zit erin’
Bijna alle lerarenopleidingen besteden aandacht aan Bildung. Het aantal mannen op de pabo’s is bij enkele hogescholen verdubbeld. In het functieprofiel van de lerarenopleider wordt de lerarenopleider als ict-rolmodel uitgewerkt. En het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) onderzoekt de mogelijkheden en effecten van ‘selectie aan de poort’. Voor Ans Buys zijn dit enkele mooie resultaten van de Voorlopers. Buys was de afgelopen twee jaar aanjager van deze groepen. Hoe kijkt zij terug op de afgelopen periode?
Toen minister Jet Bussemaker Ans Buys vroeg of ze aanjager wilde worden van de Voorlopersgroepen Lerarenopleidingen, zei ze meteen “ja”. Met bijna 44 jaar ervaring in het onderwijs, waarvan ruim elf jaar als directeur van een lerarenopleiding, heeft Buys een sterke binding met deze onderwijsinstituten. ‘Lerarenopleiders zijn rolmodellen, zij leiden immers de toekomstige generatie leraren op. Het imago van de opleidingen was niet altijd positief. Soms was dat terecht, maar ik zag ook veel mooie initiatieven. Ik wilde die graag beter voor het voetlicht brengen, met elkaar verbinden en zo een bijdrage leveren aan het realiseren van de ambities van de “Lerarenagenda 2013-2020 de leraar maakt het verschil.”
Groen potlood
Voordat Buys als aanjager begon, werkten diverse lerarenopleidingen aan innovatieve projecten, maar ervaringen daarmee werden nauwelijks uitgewisseld. Een mooie uitdaging voor Buys om dat te veranderen. De methodiek van de Voorlopers sprak haar aan. ‘De minister houdt niet van een rood potlood om aan te wijzen waar het misgaat. Ze koos voor het groene potlood om goede praktijken te onderstrepen en opleidingen te vragen hun kennis te delen. Dat werkt. Ook het feit dat het ministerie geen extra geld beschikbaar stelde, sprak mij aan. Lerarenopleidingen waren intrinsiek gemotiveerd, omdat ze zelf al ruimte hadden gemaakt om vernieuwend bezig te zijn. Het schrijven van ingewikkelde projectplannen en daaraan gekoppelde urenregistraties was dus niet nodig. Dat scheelde veel tijd.’
Actuele thema's
Eind 2013 ontvingen alle lerarenopleidingen een brief van de minister met de vraag of ze ervaringen wilden delen rondom thema’s uit de Lerarenagenda waarmee ze zelf al aan de slag waren gegaan. Zesentwintig instituten meldden zich. Daaruit ontstonden tien Voorlopersgroepen rondom actuele thema’s als de lerende school, de lerarenopleider, opleiden in school, kwaliteit van de instroom, passend onderwijs en begeleiding van beginnende leraren. Vertegenwoordigers van de zesentwintig hbo- en wo-lerarenopleidingen kwamen regelmatig bij elkaar om kennis en goede voorbeelden uit te wisselen, te verbreden en te verdiepen.
Kroon op het werk
Als aanjager zette Buys haar ervaring en netwerk in om de Voorlopers te ondersteunen en legde ze verbindingen met andere betrokkenen. Tevens stimuleerde ze de Voorlopers om hun manier van werken en de resultaten daarvan niet alleen met elkaar te delen, maar ook met een groter publiek tijdens conferenties en door publicaties. Met veel waardering spreekt Buys over de bereikte resultaten. Ze ervaart het als een kroon op haar werk dat ze daar als “aanjager” een bijdrage aan heeft mogen leveren. ‘Kijk, je kunt een prachtig schoolgebouw hebben en mooie wervingscampagnes opzetten, maar het is de leraar die het verschil maakt. Daarom is het ongelooflijk belangrijk dat die goed wordt opgeleid en voorlopers elkaar vinden omdat ze hun opleiding steeds beter willen maken’.
Genoeg "zakelijke vakken"
Gevraagd naar wat als eerste in haar op komt als voorbeeld van een mooi
resultaat, noemt Buys de toegenomen belangstelling voor Bildung. ‘We besteden al
genoeg aandacht aan “zakelijke vakken”, zoals rekenen en taal. Daar hoort brede
vorming rondom kunst, cultuur en ethiek bij. Zeker in deze tijd. Elf hogescholen
en universiteiten hebben zich al actief bij deze Voorlopersgroep aangesloten. De
royaal “overtekende” conferentie over Bildung afgelopen najaar is hiervan een
mooi voorbeeld. Dit voorjaar organiseert deze Voorlopersgroep opnieuw zo’n
conferentie. De belangstelling is enorm: bijna alle lerarenopleidingen hebben
BIldung nu in hun curriculum opgenomen.’
Buys ziet tot haar groot genoegen dat het aantal mannen op de pabo flink is
toegenomen. ‘Ook het basisonderwijs heeft behoefte aan mannelijke leerkrachten.
Kinderen beleven de les anders als er een man voor de klas staat. Dat er nu meer
jongens kiezen voor de pabo is dus heel goed nieuws. De Voorlopers hebben het
curriculum van de pabo nog eens kritisch tegen het licht gehouden. Ze hebben
bijvoorbeeld een aantal vakken meer toegespitst op wat mannen interessant
vinden, zoals techniek. Ook de “Veel Meer Meester”-campagne, met als hoogtepunt
de treinreis, heeft een positief effect gehad. Ik heb die dag veel enthousiaste
aankomende meesters gesproken.’
Onderzoek en verbinding
Als aanjager van de Voorlopers heeft Buys zich niet alleen sterk gemaakt voor
kennisuitwisseling tussen lerarenopleidingen, maar ook voor de verbinding met
sectorraden, koepels en andere organisaties. Zo levert de Voorlopersgroep
“Opleiden in School” redactionele bijdragen over dit thema op de websites van de
PO-, VO- en MBO-raad. De Voorlopers van “De lerarenopleider” en “ICT” hebben
contact met VELON over het actualiseren van functieprofielen van
lerarenopleiders . En het NRO onderzoekt op verzoek van de Voorlopersgroep
“Kwaliteit van Instroom” hoe onderwijsinstituten studenten op een goede manier
kunnen werven, zodat jonge mensen weten wat hen te wachten staat en ze hun
opleiding afmaken.
Buys is groot voorstander van praktijkgericht onderzoek, omdat het belangrijke
input kan leveren bij verbeterprocessen. Dat nu bij alle Voorlopersgroepen
lectoren betrokken zijn, vindt ze dan ook een mooi resultaat van de afgelopen
twee jaar.
Dynamiek
Kenmerkend voor de aanpak van de Voorlopersgroepen vindt Buys de dynamiek.
Enkele Voorlopergroepen zijn in goed overleg gestopt, bijvoorbeeld omdat het
thema beter regionaal dan landelijk uitgewerkt kon worden. Maar er zijn ook
nieuwe Voorlopersgroepen bijgekomen. Zo is de ICT-groep afgelopen zomer van
start gegaan. En sinds januari 2016 is de Voorlopersgroep “Deeltijdonderwijs
& flexibilisering” actief.
Buys ziet de toekomst dan ook positief tegemoet. ‘Mijn werk is gedaan. De vaart
zit erin. Voorlopers hebben al veel bereikt. Ze gaan door op eigen kracht. Ik
vind het wel belangrijk dat iemand namens de minister de Voorlopers blijft
aanmoedigen, ondersteunen en hen verbindt met initiatieven die buiten de
lerarenopleidingen in onderwijsland plaatsvinden. Daarom hebben we afgesproken
dat alle Voorlopers net zoals afgelopen periode elk halfjaar worden bezocht door
de projectleider van OCW en een medewerker van het ministerie die goed thuis is
in de thema’s. Op deze manier worden de ervaringen van Voorlopers direct
verbonden met landelijke beleidsontwikkelingen. Ook de jaarlijkse gesprekken met
directeuren van opleidingen, raden en koepels gaan door. De projectleider laat
zich daarbij vergezellen door een vertegenwoordiging van de meest betrokken
directie van OCW. Zo kunnen we ook op dat niveau leren van wat Voorlopers
ontwikkelen. De minister ontvangt een terugkoppeling van de opbrengst van alle
gesprekken. Ik heb ervaren hoe betrokken zij is bij het Voorloperstraject, dus
ik heb er alle vertrouwen in dat ze de voortgang kritisch en enthousiast zal
blijven volgen.’
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
-
Het Nederlandse onderwijs heeft veel bereikt op het gebied van rekenen en taal in relatie tot opbrengst gericht werken. Dat mag niet verslappen. Tegelijkertijd vraagt deze tijd om een nieuwe focus: Bildung ( je zelf vormen door de ontmoeting en confrontatie aan te gaan met de rijkdom van de menselijke cultuur), burgerschapsvorming (bevorderen van een democratische gezindheid). Een beleid is vaak succesvol door een gezamenlijke focus. Deze hoeft niet afgedwongen worden door beleidsmaatregelen maar kan ook gestimuleerd worden door 'management by speech' vanuit de bewindspersonen (zoals de emotioneel en waarden- geladen oproep van Onze Minister aan de Hbo-instellingen om zich in te zetten voor vluchtelingen-studenten). De focus op de verbetering van de relatie tussen theorie en praktijk op alle HBO-instellingen (vanaf de jaren '90, 20ste eeuw) is zeer succesvol gebleken en verantwoordelijk voor de goede naam van het Nederlandse HBO in het buitenland. In onze hijgerige cultuur dreigt deze verworvenheid nu weer onderbelicht te worden. Bouw gezamenlijk voort op de succes uit het verleden, hoed u voor de waan van de dag, maar deal met de werkelijke uitdaging van de toekomst.
-
En... Ans zelf stimuleerde de groepen met haar kennis over de praktijk van lerarenopleidingen, de activiteiten in het veld en haar enthousiasme. Dank je wel, Ans!